Goederenspoorterminal VenloGreenport goederenspoorterminal in Venlo

Venlo – De Limburger schreef er als eerst maar na vijf jaar heeft de haven van Duisburg zijn strijd tegen de nieuwe railterminal van het familiebedrijf Cabooter gestaakt.

274 woorden, 1 minuut

In 2014 gunde Greenport Venlo de aanleg en exploitatie van een nieuwe railterminal in Blerick aan familiebedrijf Cabooter. Cabooter exploiteerde al een terminal in Blerick en in Kaldenkerken. De nieuwe railterminal op Greenport ging in 2020 van start.

Rechtzaken

Toen de haven van Duisburg daar achter kwam probeerde men de opening van deze terminal juridisch aan te vechten. Volgens de haven van Duisburg was de aanbesteding uit 2014 niet rechtsgeldig. De opdrachtomschrijving was destijds te summier volgens de Haven van Duisburg. De omschrijving was:

Omschrijving
Het ontwerp, inrichting, beheer en onderhoud van de openbare ruimte binnen Klavertje 4, Greenport Venlo. Het betreft het bouwrijp en woonrijp maken van de openbare infrastructuur.
bron: https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/35214

Toen de haven van Hamburg hierop bakzeil haalde bij de rechter, richtte zij haar pijlen op de provincie Limburg. Die zou volgens ongeoorloofde overheidssteun aan de Greenport railterminal hebben gegeven.

Wat volgde waren jarenlange rechtszaken. De rechtszaken zijn nu stopgezet. Volgens de Rechtbank Limburg zijn de partijen onderling een regeling overeengekomen. Zowel de haven van Duisburg also ook de Provincie Limburg wil vanwege een geheimhoudingsacte geen commentaar geven op de overeenkomst.

Antwerpen

Via de Cabooter Railcargoterminal in Blerick worden al wekelijks goederentreinen tussen Antwerpen en Duisburg afgehandeld en met de ingebruikname van de nieuwe terminal op het Greenport terrein kan men straks nog meer treinen tussen deze twee steden afhandelen. De spoorverbinding is overigens een gemeenschappelijk project van het Havenbedrijf Antwerpen, de railgoederenspecialist Cabooter Railcargo en de Duitse binnenvaarthaven Duisburg.