Plan voor nieuwe containerterminal in Gialo TauraPlan voor nieuwe containerterminal in Gialo Taura

Italië – Sinds 2000 maakt de haven van Gioia Tauro een indrukwekkende groeispurt door. Met een jaarlijkse overslag van ruim 4 miljoen TEU is het de grootste containerterminal van Italië — en ook dit jaar wordt een volle bezetting verwacht.

257 woorden, 1 minuut

Van Contship naar MSC

De opmars begon in 1990 toen Contship, exploitant van de terminal in La Spezia, $172,73 miljoen investeerde om Gioia Tauro te ontwikkelen tot dé containerhub van Zuid-Italië. In 2019 verkocht Contship 50% van haar belang in Medcenter Container Terminal (MCT) aan Terminal Investment Ltd (TIL), het terminalbedrijf van rederij MSC, voor $140 miljoen. Daarmee behaalde Contship over 30 jaar een bescheiden rendement van 40%, terwijl de haven op dat moment al ruim 2,5 miljoen TEU verwerkte

Snelle spoorlijn naar Noord-Italië en rest van Europa

Sinds MSC de leiding heeft, is er fors geïnvesteerd in infrastructuur. Zo werd drie jaar geleden een snelle goederenspoorlijn gelanceerd tussen Gioia Tauro en steden als Bologna, Padova en recent ook Verona. Momenteel rijdt er tweemaal per week een MSC-trein naar Noord-Italië. Na de geplande havenuitbreiding in 2029 zal deze frequentie naar verwachting dagelijks worden.

20 extra kranen en capaciteitsverdubbeling in 2029

In januari plaatste MCT een bestelling bij het Finse Kalmar voor 20 hybride containerkranen, die begin 2026 geleverd worden. Daarmee komt het totaal op 200 kranen. Tegelijkertijd zijn er werkzaamheden gestart om de capaciteit van de terminal tegen 2029 te verhogen van 4 naar 7 miljoen TEU. Aan de zuidzijde van de haven, grenzend aan het stadje Gioia Tauro, zullen weilanden plaatsmaken voor deze uitbreiding.