Rotterdamse haven 48 uur plat door staking sjorders!

DoorHoofdredactie

7 oktober 2025
Stakers willen 1 euro meerStakers willen 1 euro meerStakers willen 1 euro meer

Rotterdam – Vanaf woensdagmiddag 8 oktober om 15.15 uur leggen sjorders van International Lashing Service (ILS) en Matrans Marine Services het werk neer. De staking, die 48 uur zal duren tot vrijdagmiddag 10 oktober, is een krachtig signaal van de FNV-leden die strijden voor een betere cao. “Zonder sjorders ligt de hele haven stil,” benadrukt FNV-bestuurder Niek Stam.

337 woorden – 2 minuten

De timing van de actie is geen toeval. Door de storm van afgelopen weekend liggen de kades vol met schepen die dringend geladen en gelost moeten worden. “Dat gaat dus niet gebeuren,” zegt Stam. “Schepen kunnen niet vertrekken zonder vastgesjord te zijn, en inkomende schepen kunnen niet gelost worden. Het effect is direct voelbaar voor de werkgevers.”

Staking concentreert zich op containerterminals

De staking raakt vooral de containerterminals in de Rotterdamse haven. De actievoerders verzamelen zich bij de ECT Delta Terminal op de Maasvlakte. De dagploeg legt het werk woensdagmiddag veilig neer, waarna de avondploeg niet meer aan de slag gaat.

Eisen: eerlijke beloning voor zwaar werk

De sjorders eisen een loonsverhoging van 7 procent bovenop de automatische prijscompensatie (APC). Ter vergelijking: twee andere containeroverslagbedrijven hebben hun personeel al een initiële verhoging van 4 procent per jaar toegekend, plus een ploegendiensttoeslag van 35 procent.

Volgens Stam is de oplossing eenvoudig en betaalbaar: “Voor minder dan een euro per container kunnen we dit regelen. Het tarief dat terminals betalen voor sjorwerk is veel te laag. Als dat met één euro stijgt, zijn we uit de kosten.” Hij wijst op de enorme winsten van rederijen en hun investeringen in automatisering. “Maar voor het echte handwerk hebben ze te weinig over. Automatisering moet de werknemer ondersteunen, niet vervangen.”

FNV: maat is vol

De FNV stelt dat de maat vol is. Sjorders verrichten fysiek zwaar werk, vaak onder barre weersomstandigheden. Terwijl de rederijen recordwinsten boeken, blijft de beloning voor deze cruciale arbeid achter. Met de staking willen de werknemers afdwingen dat hun werk eerlijk wordt beloond en dat hun cao’s weer in lijn komen met de rest van de sector.