Gezamenlijk haven Nederlandse en Belgie Loodsen in VlissingenGezamenlijk haven Nederlandse en Belgie Loodsen in VlissingenGezamenlijk haven Nederlandse en Belgie Loodsen in Vlissingen

Antwerpen – Op dinsdagavond liggen al meer dan 120 schepen stil voor de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent. De reden: een actie van Belgische loodsen tegen de pensioenhervorming van minister Jan Jambon (N-VA). De 300 loodsen verenigd in Beroepsvereniging van Loodsen (BvL) beperken hun beschikbaarheid tot beperkte uren, waardoor de planning van schepen ernstig verstoord raakt. “De impact is groot,” meldt Port of Antwerp-Bruges.

360 woorden – 2 minuten

De staking komt voort uit onvrede over hervormingsplannen die jonge loodsen tot 45% minder pensioen zouden opleveren dan hun oudere collega’s, aldus vakbond ACOD. Ook de ongelijke behandeling van hun tweede pensioenpijler ten opzichte van andere beroepsgroepen stuit op verzet. De loodsen eisen dat hun risicovolle beroep erkend blijft in de pensioenberekening — en dat hun bonussen niet zomaar worden geschrapt. Hoewel er afgelopen zomer een voorlopig akkoord was bereikt, wachten de loodsen nog steeds op een formele reactie van het kabinet-Jambon en minister van Havens Annick De Ridder. De deadline voor een definitief akkoord ligt op 30 november.

Wat betekent dit voor Rotterdam?

De staking van de Belgische loodsen heeft directe gevolgen voor de scheepvaart in Vlissingen en Terneuzen daar de Belgische loodsen de haven van Vlissingen gebruiken en dit ongetwijfeld tot problemen zal leiden in Vlissingen en Terneuzen. Verder gaan de sjorders in Rotterdam op 8 oktober voor 48 uur het werk neerleggen. Zo ontstaat er een bredere verstoring in de logistieke keten van Noordwest-Europa.

De impact op Rotterdam:

  • Verstoring van doorstroming: Schepen die Antwerpen niet binnenkomen, wijken mogelijk uit naar Rotterdam. Maar met de sjorders — verantwoordelijk voor het vastzetten en losmaken van lading — tijdelijk uitgeschakeld, ontstaan daar ook problemen.
  • Ophoping van schepen: Zowel inkomende als uitgaande schepen kunnen niet efficiënt worden afgehandeld. Wachttijden lopen op, en rederijen moeten hun routes herzien. In Antwerpen liggen er nu al meer dan 120 schepen te wachten op afhandeling.
  • Druk op havenlogistiek: Rotterdam fungeert vaak als alternatief of buffer voor Belgische havens. Nu beide knooppunten tegelijk verstoord zijn, dreigt een domino-effect in de hele West-Europese maritieme keten.
  • Economische schade: Vertragingen in containerverkeer, bulktransport en binnenvaart kunnen leiden tot miljoenenverliezen voor logistieke bedrijven, importeurs en exporteurs.

Deze gelijktijdige acties in Antwerpen en Rotterdam vormen een zeldzaam moment van regionale samenwerken tussen Nederlandse en Belgische vakboden.