Havennieuws: spoorvervoerder lineas gered van faillissement

Brussel – De Belgische federale regering heeft ingestemd met een reddingspakket van €61 miljoen voor Lineas, de grootste particuliere spoorvrachtvervoerder van Europa. Het bedrijf, dat in 2015 werd geprivatiseerd, kampt al jaren met financiële tegenwind. In Nederland rijdt Lineas wekelijks zo’n 200 goederentreinen, maar ook daar staat de winstgevendheid onder druk.

372 woorden, 2 minuten

Verlieslijdend

Lineas is al geruime tijd verlieslatend. In de afgelopen vijf jaar liepen de verliezen op tot €495 miljoen, en in 2022 daalde het eigen vermogen van €360 miljoen naar €97 miljoen. Alleen in 2021 werd een positief resultaat geboekt. Eind 2023 werd een herstructurering doorgevoerd waarbij diverse dochterbedrijven in Nederland, waaronder Independent Rail Partner B.V., Independent Rail Management B.V. en Lineas Nederland B.V., zijn samengevoegd. De nieuwe directie mikt op een volumegroei van 12% en hogere tarieven, met als doel om in 2027 weer winstgevend te zijn. De vraag is of dit reëel is. Het duurt tenslotte nog tot eind 2026 voordat het ‘derde spoor’ tussen Zevenaar en Oberhausen klaar is.

Meer sporen in Antwerpen

Een belangrijke stap richting herstel is het winnen van de Railport Antwerp Tender, waarmee Lineas vier extra spoorzones in de Antwerpse haven toegewezen kreeg. Samen met twee eerder verworven zones beheert Lineas nu zes strategische spoorzonen in Antwerpen, wat de efficiëntie van de havenlogistiek aanzienlijk verbetert en de positie van het bedrijf versterkt in een van Europa’s belangrijkste goederenknooppunten.

IJzeren Rijn: sleutel tot betere achterlandverbindingen

Voor zowel België als Nederland is de heropening van de historische IJzeren Rijn van groot belang. Deze spoorverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied via een stukje Nederlands grondgebied biedt een directe route voor vrachtvervoer vanuit onder andere Vlissingen, Terneuzen, Gent en Brugge en ontlast het goederenvervoer op de Brabantroute door stedelijke gebieden zoals Breda, Tilburg en Eindhoven. De Provincie Noord Brabant is daar een groot voorstander van en spreekt van een Brabantruit waarbij goederenvervoer of via de Betuweroute of de IJzerenrijn naar Duitsland gaat.

Dreigend faillissement en impact

Zonder het reddingspakket dreigde Lineas in augustus failliet te gaan, met mogelijk het verlies van 1.700 banen in Europa, waarvan alleen al in België 1.300 banen. Ook zou dit leiden tot grote logistieke problemen voor klanten in Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland, waaronder de Antwerpse haven, BASF en ArcelorMittal.