Havendata: Navo wil nieuwe goederenspoorlijn tussen NL en BEHavendata: Navo wil nieuwe goederenspoorlijn tussen NL en BE

Woensdrecht – Al jaren wordt gesproken over de aanleg van een 7 kilometer lange goederenspoorlijn langs de A4, tussen Woensdrecht (NL) en Zandvliet (BE). Deze directe verbinding moet de havens van Rotterdam en Antwerpen via een eigen spoorlijn met elkaar verbinden. Inmiddels lijkt er eindelijk beweging in te komen.

385 woorden, 2 minuten

Gezamenlijke exploitatie

Vanuit Nederland loopt een bestaande spoorlijn van Roosendaal naar Vlissingen. Ter hoogte van Woensdrecht, tussen de stations Bergen op Zoom en Rilland, kan een aftakking worden gerealiseerd voor goederentreinen richting Antwerpen. De nieuwe verbinding zal bestaan uit twee sporen, met aan Nederlandse zijde een groot rangeerterrein dat gezamenlijk wordt geëxploiteerd door de Belgische en Nederlandse spoorwegen.

Diesel Treinen

Op verzoek van de NAVO wordt de spoorlijn niet geëlektrificeerd. Dit maakt het mogelijk om zwaar militair materieel zoals tanks, straaljagers en helikopters te vervoeren. Daarnaast wordt nagedacht over een enkelsporige verbinding tussen Rotterdam en het nieuwe tracé, grotendeels langs de route van de Buisleidingstraat Pernis–Moerdijk–Zandvliet. Op een enkelspoor rijden treinen in beide richtingen over hetzelfde spoor; Nederland telt momenteel 29 van zulke trajecten.

Buisleidingstraat

De Buisleidingstraat, aangelegd in 1972, is een 75 kilometer lange en 100 meter brede strook tussen Rotterdam en Antwerpen, met een aftakking naar Vlissingen. Deze zone is ingericht voor het ondergronds transport van gassen en vloeistoffen. Het beheer ligt bij Leidingenstraat Nederland (LSNed), dat het merendeel van de 800 hectare verpacht aan agrariërs. Op enkele percelen is het bodemgebruik inmiddels gewijzigd van agrarisch naar natuur.

Provincie Noord Brabant

De provincie Noord-Brabant ziet in de nieuwe spoorlijn een kans om de druk op de Brabantroute — via Breda, Tilburg en Eindhoven — te verlichten. Minder goederentreinen door stadscentra betekent meer ruimte voor reizigersverkeer, minder vertragingen en hogere frequenties. Ook kan dit een einde betekenen aan het risicovolle vervoer van tanks en containers door binnensteden.

North Sea Ports

North Sea Ports, de fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen, is eveneens enthousiast. De nieuwe verbinding verkort de transporttijd richting het achterland aanzienlijk. Tegelijkertijd werkt North Sea Ports aan een goederenspoorlijn tussen Gent en Terneuzen. Meer informatie over dit Belgisch-Nederlandse project is te vinden op www.railghentterneuzen.eu.

ProRail – Infrabel

ProRail voert het project uit namens het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In België is Infrabel verantwoordelijk namens de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. North Sea Ports vervult binnen dit grensoverschrijdende project een coördinerende rol.

Station Woensdrecht

Overigens bestond Station Woensdrecht van 1 juli 1868 tot 15 mei 1938. Het lag aan de Staatslijn F (Roosendaal – Vlissingen). De lijn Woensdrecht Zuid naar Antwerpen zal een aftakking zijn van de haven goederenlijn 11 zijn en bij Woensdrecht in Ossendrecht en daarna in de Belgische plaatsen Leugenberg, Oorderen-Hoevenen, Stadbroek, Noordland en uiteindelijk in Antwerpen Centraal stoppen. In totaal wordt het een traject van 30 km met naast goederentreinen ook een passagiersstoptreinen van Bergen op Zoom naar Antwerpen. In totaal zouden dan 44.575 inwoners (met uitzondering van Antwerpen) in de nabijheid van de lijn wonen. Met de goederen- en passagierslijn 11 wordt ook lijn 12 (Roosendaal-Antwerpen) wordt ontlast. Dat is vooral belangrijk voor Roosendaal want zo kunnen goederentreinen uit Vlissingen direct naar Antwerpen zonder dat zij door de bebouwde kom van Roosendaal hoeven.