Rotterdam – Ook in 2024 noteerde Nederland een daling in het containervervoer. De totale containeroverslag in de Rotterdamse haven daalde met 3,4% ten opzichte van 2023.
162 woorden, 1 minuut
Amsterdam kende een klein herstel, met een toename van 1,8% naar 830.000 TEU. North Sea Port en Groningen Seaports registreerden vergelijkbare groeicijfers, ondanks aanhoudende druk op wereldwijde supply chains.
Een zwaluw maakt nog geen zomer
Toch blijft het onzeker of deze positieve trend doorzet. Zuid-Europese landen investeren, mede dankzij EU-financiering, fors in nieuwe en grotere containerterminals rond de Middellandse Zee. Daarnaast verandert Trump steeds van gedachten wat invoerrechten aangaat en vormt het goederenvervoer per spoor en weg vanuit China naar Oost-Europa en zelfs Duitsland een steeds serieuzere bedreiging voor de traditionele maritieme containerroute.
Lagere snelheid en frequentie
De containerscheepvaart ondervindt toenemende concurrentie van het spoor, dat frequenter en sneller ladingen naar Europa vervoert. Tegelijkertijd worden kleinere containerschepen vervangen door grotere exemplaren, wat resulteert in minder vaarten en meer stops en daardoor langere reistijd.