Rotterdam – In de eerste zes maanden van 2025 is de goederenoverslag in de Rotterdamse haven met 4,1% gedaald tot 211 miljoen ton. Toch wist de haven de opbrengst per 1.000 kg met 5,2% te verhogen: van €2,08 in 2024 naar €2,18 in 2025. Deze stijging komt vooral door hogere tarieven en een verschuiving naar meer waardevolle ladingstromen.
375 woorden, 2 minuten
Binnenvaart onder druk door megaschepen
De daling in overslag is het gevolg van economische onzekerheid, uitgestelde investeringen en logistieke knelpunten bij het afhandelen van megaschepen. Door de inzet van containerschepen met een capaciteit van 20.000 TEU of meer, daalt het aantal wekelijkse aanlopen: van 77 in 2023 naar een verwachte 70 in 2025. Deze schepen blijven langer aan de kade liggen, waardoor binnenvaartschepen te maken krijgen met oplopende wachttijden en vertragingen.
Antwerpen
Antwerpen kampt met vergelijkbare uitdagingen, maar beschikt over een robuuster spoornetwerk. In 2023 werd in België ruim 53,5 miljoen ton aan goederen per spoor vervoerd, tegenover 39,3 miljoen ton in Nederland. Per inwoner en per vierkante kilometer is het verschil nog opvallender.

Bovendien is de afstand tussen Antwerpen en Duisburg 60 kilometer korter dan vanuit Rotterdam, wat op jaarbasis duizenden euro’s aan diesel en arbeidskosten scheelt voor transporteurs. Vanuit Rotterdam rijdt een chauffeur 60 km verder, dit kost hem of haar per rit 12 liter meer en duurt 31 minuten langer. Op jaarbasis scheelt dat een chauffeur bij het dagelijks op en neer rijden 28.800 km (onderhoud en afschrijving), 248 uur (arbeid) en 12.913 euro aan diesel. Zie het onderstaande Havendata tabel.

IJzeren Rijn
Om de achterlandverbindingen te verbeteren, hoopt Rotterdam op een nieuwe goederenspoorlijn richting Antwerpen. In ruil vraagt België om heropening van de historische IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim. Al jaren roepen zowel de Duitse als ook de Belgische regering Nederland op om nu met spoed het stuk spoor tussen Roermond en Dalheim te herstellen. Deze spoorlijn zou Rotterdam een alternatief bieden voor de Betuweroute en de verbinding met Duitsland versnellen, vooral voor lading uit North Sea Ports en Antwerpen.
Bovendien zou dit goederenverkeer over de Brabantroute door de stadscentra van Breda, Tilburg en Eindhoven, zoals de Provincie Noord-Brabant graag wil, fors terugdringen.