Containeroverslag in de 15 grootste havens van EuropaContaineroverslag in de 15 grootste havens van Europa

Świnoujście – QTerminals zal, in een joint venture met het Belgische DEME Concessions uit Beveren/Zwijndrecht, een nieuwe diepwatercontainerterminal bouwen en exploiteren in de haven van Świnoujście aan de Baltische kust van Polen. De terminal moet in 2028 operationeel zijn en zal een belangrijke rol spelen in de logistieke ontsluiting van West-Polen en Oost-Duitsland.

294 woorden – 2 minuten

Capaciteit: van 1 naar 2 miljoen TEU

De terminal start met een jaarlijkse capaciteit van 1 miljoen TEU, met uitbreidingsmogelijkheden tot 2 miljoen TEU afhankelijk van marktvraag en economische ontwikkelingen. Volgens de laatste plannen kunnen twee zeeschepen gelijktijdig worden afgehandeld: één van 400 meter en één van 200 meter, beide met een diepgang van 15 meter. Bij volledige benutting zou Świnoujście zich kunnen positioneren in de top 15 van grootste containerhavens van Europa.

Poolse containersector in beweging

De Poolse containeroverslag groeit gestaag en wordt naar verwachting 3,7 miljoen TEU in 2026. Gdańsk is momenteel de grootste containerhaven van Polen met ruim 2,2 miljoen TEU per jaar. De jaarlijkse groei ligt rond de 1,6%, maar prognoses van 3% per jaar roepen vragen op over hun onderbouwing.

Een belangrijke ontwikkeling is het besluit van Maersk om vanaf 2025 haar directe lijndienst tussen Azië en Gdańsk te beëindigen. Gdańsk wordt daarmee een feederhaven, waarbij lading via Duitse havens als Wilhelmshaven en Bremerhaven wordt aangevoerd. Andere rederijen zoals MSC, CMA CGM en COSCO blijven wel rechtstreeks op Gdańsk varen.

QTerminals: groeiende Europese voetafdruk

Binnen het bouwconsortium neemt QTerminals een minderheidsbelang, maar zal uiteindelijk de exploitatie van de terminal op zich nemen. Met deze investering wil het bedrijf de regio’s West-Polen en Oost-Duitsland (tot Berlijn) bedienen. Eerder verwierf QTerminals al een meerderheidsbelang in Kramer Holding in de haven van Rotterdam en een strategisch belang van 99,99% in de Turkse haven Akdeniz in Antalya.