Rotterdam – Vanaf 1 januari 2026 moeten alle bunkerschepen in de havens van Rotterdam en Antwerpen-Brugge bij het leveren van residuele destillaten en biobrandstoffen zijn uitgerust met een Mass Flow Meter (MFM). Deze technologie meet brandstofstromen uiterst nauwkeurig en maakt het bunkeren transparanter, efficiënter en betrouwbaarder. Voor andere havens zoals Amsterdam, Vlissingen, Terneuzen en Gent geldt deze verplichting nog niet.
955 woorden, 5 minuten
Jaarlijks bunkeren duizenden zeeschepen in Rotterdam circa 9,5 miljoen ton petroleum, 240.000 ton marine gasolie en 90.000 ton smeerolie. Dit weerspiegelt niet alleen de omvang en het scheepvaartverkeer in de haven, maar ook een bewuste keuze van reders. Rotterdam biedt volgens eigen zeggen ’s werelds laagste bunkertarieven voor zowel petroleum als marine gasolie, en behoort daarmee tot de wereldwijde top drie bunkeringshavens.
Concurrentiepositie
De unieke positie van de Nederlandse havens in de bunkermarkt is te danken aan een combinatie van factoren waarin Rotterdam een mondiale voortrekkersrol vervult:
- De mogelijkheid om tijdens laad- en losoperaties te bunkeren, plus speciale diepwater bord-op-bord afmeervoorzieningen in Rotterdam.
- De ongeëvenaarde positie van de Nederlandse havens in de bunkermarkt is te danken aan een unieke mix van factoren, waarin Rotterdam wereldwijd een voortrekkersrol vervult:
- Een vrijwel onuitputtelijke voorraad fuelolie, gasolie en smeermiddelen in uiteenlopende kwaliteiten, dankzij het grootste raffinaderijencomplex ter wereld.
- Gerenommeerde invoerstromen, onder andere uit Rusland, met constante kwaliteitscontroles conform de hoogste eisen.
- Uitgebreide tankopslagcapaciteit bij grote oliemaatschappijen en onafhankelijke terminals in Rotterdam en Amsterdam.
- Een geavanceerde bunkerindustrie met meer dan twintig onafhankelijke leveranciers (waarvan twaalf in Rotterdam), wat zorgt voor een competitieve markt die scherpe prijzen en goede service garandeert.
- Goed opgeleid personeel en een moderne vloot van dubbelwandige tankers, wereldwijd toonaangevend op het gebied van veiligheid en snelheid.
Russisch roulette in de Rotterdamse haven
Onbekend is welke bedrijven over een bunkervergunning beschikken in Rotterdam. Hierdoor is het — helaas — als Russisch roulette: zonder transparantie bestaat het risico dat illegale praktijken onder de radar blijven. Zolang deze informatie niet openbaar is, kunnen wij hier niks publiceren.
LNG
Hieronder het enige bedrijf in de Rotterdamse Haven die een vergunning heeft om LNG te bunkeren volgens onze informatie:
- Victrol N.V. www.victrol.be
Bunkerbedrijven voor conventionele brandstoffen
Voor nu kunnen wij alleen deze lijst van NOVE leden laten zien in de veronderstelling dat al deze leden over een bunkervergunning van de Rotterdamse Haven beschikken:
- Atlantic Aardolieproducten
- Araco B.V.
- FinCo Bunkering
- ACT / Golden Arrow
- Litasco Benelux B.V.
- Minerva Bunkering
- Northstar Bunkering B.V.
- Oilchart International N.V.
- Oliehandel Klaas de Boer B.V.
- Orim Energy B.V.
- Peninsula Petroleum (Netherlands) B.V.
- Ara Nova
- Sonan Bunkers
- Burando Energies / Trefoil Trading
- Verde Marine Energy B.V.
- United Bunkers B.V.
Bunkerbedrijven voor smeerolie
Niemand
Bunkerschepen
Niemand
Wie mag bunkeren in de Antwerpse haven
De Port van Antwerpen – Bruggen is heel transparant over welke bedrijven in Antwerpen en Bruggen een bunkervergunning hebben.
Bunkerbedrijven voor LNG
- Titan Supply B.V.
- Shell Western LNG B.V.
- Molgas Energy S.A.U.
- Gasum AS
Bunkerbedrijven voor conventionele brandstoffen voor de binnenvaart
- Agaat NV www.agaat.com
- De Wit Bunkering NV www.dewit-bunkering.com
- Finco Supply & Trading B.V www.gulf.nl
- Vans Bunkers BVBA www.vansbunkers.be
Bunkerbedrijven voor conventionele brandstoffen voor de zeevaart
- Belgian Trading And Bunkering BVBA www.btb-bunkering.com
- BB Energy Belgium NV www.bbenergy.com
- BP Europe SE – BP www.bp.com
- Orim Energy Belgium B.V. www.orim-energy.com
- ExxonMobil Petroleum & Chemical BVBA www.exxonmobil.com
- Finco Supply & Trading B.V www.gulf.nl
- Maersk A/S www.maersk.com
- Marfus BV www.marfus.nl
- Marine Oil Services BVBA www.marineoilservices.be
- Marine Support BV www.marinesupport.be
- Minerva NWE www.minervabunkering.com
- Northstar Bunker NV www.northstarbunker.com
- Oilchart International NV www.oilchart.com
- Orim Energy www.orim-energy.com
- Peninsula Petroleum ARA NV www.peninsula360.com
- TFG Marine BV www.trafigura.com
- Total Raffinaderij Antwerpen
- Trefoil Belgium BVBA www.trefoil.be
- United Bunkers B.V. www.united-bunkers.com
- Vans Sea Bunkers NV www.vansbunkers.be
- Vitol Bunkers BV
Bunkerbedrijven voor smeerolie
- Castrol Belgium BV
- Chevron Belgium NV
- ExxonMobil Petrochemical & Chemical BVBA www.exxonmobil.com
- Gulf Oil Marine Pte. Ltd.
- Lenol Marine
- Lukoil Marine
- Minerva NWE NV www.ampni.com
- Maersk A/S – Maersk Oil Trading www.maersk.com
- Oliehandel Klaas de Boer B.V. www.klaasdeboer.nl
- PetroChina International (Netherlands) Co B.V. www.petrochinaintl.nl
- Shell Nederland Raffinaderij BV www.shell.com
- Total Belgium NV
- Trans National Blenders BV
- Trefoil Belgium BVBA www.trefoil.be
Bunkerschepen
Meer informatie
In aanloop naar de invoering van de MFM zullen wij hier uitgebreid verslag van doen. Inmiddels hebben wij bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verzocht om de namen van vergunninghouders publiek te maken. Ook is aan ILT gevraagd waarom de MFM-verplichting niet geldt voor andere Nederlandse havens.
Europese Unie
Inmiddels hebben wij ook al vragen gesteld aan de Europese Unie over deze gang van zaken. De Europese Unie heeft strenge regels voor het meten van brandstofhoeveelheden, met name gericht op nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de meetapparatuur. Deze regels zijn bedoeld om eerlijke handel te garanderen en consumenten te beschermen tegen onjuiste metingen bij het tanken. Zo moeten de meetinstrumenten voldoen aan strenge nauwkeurigheidseisen, regelmatig worden gecontroleerd en gekalibreerd om ervoor te zorgen dat de metingen correct blijven. Bovendien moeten de meetresultaten traceerbaar zijn.
Huidige Regelgeving Emissierechten
Overigens heeft de EU in artikel 6:3-f van de verordering (EU) 2015/757 van het Europees parlement en de raad van 29 april 2015 al opgenomen dat:
….
f) een beschrijving van de procedures voor het monitoren van het brandstofverbruik van het schip, waaronder:
- de uit bijlage I gekozen methode voor het berekenen van het brandstofverbruik van elke broeikasgas-emissiebron, met inbegrip van, in voorkomend geval, een beschrijving van de gebruikte meetapparatuur;
- de procedures voor het meten van de hoeveelheid getankte brandstof en de hoeveelheid brandstof in de brandstoftanks, alsmede een beschrijving van de gebruikte meetapparatuur en, indien van toepassing, de procedures voor registratie, retrieval, overdracht en opslag van de informatie betreffende de metingen;
- de gekozen methode voor het bepalen van de dichtheid, in voorkomend geval;
- een procedure die garandeert dat de totale aan de brandstofmetingen verbonden onzekerheid strookt met de voorschriften van deze verordening, waar mogelijk onder verwijzing naar de nationale wetgeving, clausules in klantencontracten of door de brandstofleveranciers gehanteerde nauwkeurigheidsnormen;