Antwerpen – Met 10,7 miljoen ton breakbulklading per jaar is Port of Antwerp-Bruges de onbetwiste Europese marktleider in stukgoed. De haven beschikt wereldwijd over uitstekende verbindingen via vaste breakbulklijnen wordt wekelijks stukgoed naar Antwerpen gebracht en vanuit Antwerpen dankzij een breed scala aan transportopties: weg, spoor, coastels en binnenvaart over heel Europa verspreid.
301 woorden – 2 minuten
Conferentie
Al eeuwenlang is Antwerpen dankzij haar uitgebreide netwerk van gespecialiseerde dienstverleners en ervaren teams groot in breakbulk en volgend jaar lanceert zij haar eigen conferentie om haar positie als grootste breakbulkhaven van Europa te onderstrepen. De conferentie start op 13 oktober en biedt verladers, logistieke dienstverleners, rederijen, expediteurs en andere stakeholders een programma vol inhoudelijke sessies, praktijkcases en discussies met internationale experts. Zo wil de haven top of mind blijven binnen de sector. De Breakbulk Summit gaat om de twee jaar plaatsvinden en het moet een ontmoetingsplaats zijn waar netwerken en het delen van kennis centraal staan.
“Als grootste breakbulkhaven in Europa is onze haven de perfecte uitvalsbasis voor deze conferentie. Verladers ontmoeten hier hun dienstverleners, van expediteurs tot rederijen en bedrijven die toegevoegde waarde leveren.”
Jean-Luc Helsmoortel,
key accountmanager Port of Antwerp-Bruges
Ongevallen
Een van de onderwerpen zal veiligheid zijn. Want net als Rotterdam heeft Antwerpen zwaar te lijden onder het grote aantal dodelijke slachtoffers de afgelopen decennia. Volgens de C. Steinweg Dodenmonitor vielen er de afgelopen 10 jaar (2016-2025) maar liefst 14 dodelijke slachtoffers. Het ergste jaar was 2018 toen maar liefst 4 havenarbeiders niet meer thuis kwamen.
Het transport van complexe, zware en veelal extra grote goederen: van industriële machines tot onderdelen voor windturbines is gevaarlijk. Toch probeert de breakbulksector nu wereldwijd het grote aantal dodelijke slachtoffers terug te dringen. Geen makkelijke opgave nu de sector ook te maken heeft met strengere duurzaamheidsnormen, problemen in de supply chains en de integratie van nieuwe technologieën.
