De haven van Antwerpen – Brugge verdrievoudigd LNG-import uit de VS maar ziet wereldwijde handel teruglopen

DoorHoofdredactie

21 oktober 2025
Containers op containersschip Antwerpse HavenContainers op containersschip Antwerpse HavenContainers op containersschip Antwerpse Haven

Antwerpen – De Port of Antwerp-Bruges ziet haar marktaandeel in de Hamburg-Le Havre Range met 0,7 procentpunt tot 29,8%, teruglopen. Dit komt vooral door beperkte terminalcapaciteit—een knelpunt dat met het het ECA-project in de Waaslandhaven en de Katoennatie containerterminal aan het bevrijdingsdok snel verruimd zal worden.

363 woorden – 2 minuten

In de eerste negen maanden van 2025 verwerkte de haven al 8 miljoen ton minder maritieme goederen. Het totaal daalde van 211 naar 203 miljoen ton—een daling van 3,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Terwijl de containertrafiek zich stabiliseert, staan de bulksegmenten onder druk door afnemende export en zwakte in de Europese chemiesector.

Groei aantal containers vlakt af

Na een sterk eerste halfjaar vertraagde de containeroverslag vanaf augustus, mede door het wegvallen van oude scheepvaartallianties. Toch bleef er lichte groei van +1,1% in gewicht en +1,6% in het aantal containers. De verbeterde doorstroming leidde tot kortere wachttijden en een vlottere afvoer naar het achterland.

Bulksegmenten onder druk

Droge bulk daalde met 8,9%, vooral door een zwakkere meststoffenexport en sterke groei van Gdynia en Gdansk, Polen op dit vlak. Vloeibare bulk kreeg een klap van 13,5%, onder meer door verminderde uitvoer van aardoliederivaten en het Europese verbod op doorvoer van Russisch LNG. Biobrandstoffen en energiegassen bleven wel groeien. Het verlies op droge bulk werd ruimschoots goed gemaakt door het meer lucratieve RoRo transport die een stijging van 3,3% kende, mede gedreven door een toename van Chinese auto- en vrachtwagenimport.

Spectaculaire groei handel met VS

De handel met de Verenigde Staten groeide aanzienlijk met maar liefst 15%. Dat is grotendeels toe te wijzen aan het transport van militair materiaal (lees ook Amerikaans minister Kristi Noem bezoekt Antwerpse haven) en LNG-import uit de VS. Dat laatste verdrievoudigd afgelopen jaar, waarmee de haven haar rol als toegangspoort voor alternatieve energiestromen bestendigd.

Bestuurders benadrukken veerkracht

CEO Jacques Vandermeiren noemt de terugval in marktaandeel een gevolg van congestie en capaciteitsgebrek, maar ziet herstel zodra uitbreiding mogelijk is. Havenschepen Johan Klaps wijst op de impact van vakbondsacties en geopolitieke spanningen, maar prijst de inzet van de havengemeenschap. Burgemeester Dirk De fauw onderstreept de strategische rol van Zeebrugge in energie- en voertuiglogistiek, en pleit voor verdere samenwerking tussen beide havensites.