Oss – De gemeenteraadsverkiezingen in Oss beloven dit jaar bijzonder spannend te worden. Centraal staat de toekomst van de Osse binnenhaven, dat onderwerp is van een fel debat. Enerzijds verenigen zich partijen die de haven willen uitbouwen tot een van de grootste logistieke knooppunten van Brabant. Anderzijds zijn er tegenstanders die pleiten voor het dempen van de haven en het beëindigen van alle havenactiviteiten.
214 woorden, 1 minuut
Wethouder Frank den Brok erkent dat de binnenhaven jarenlang onderbelicht is gebleven. Met de nieuwe Havenvisie wil de gemeente een inhaalslag maken. Daarbij worden vier scenario’s onderzocht:
- het volledig dempen van de haven,
- het aanleggen van extra opstelsporen voor goederentreinen,
- het uitbreiden van de kadecapaciteit en
- zelfs de aanleg van een derde haven naast de bestaande twee.
Agri-knooppunt Oss
Oss beschikt over een strategisch gelegen trimodaal knooppunt, met directe verbindingen via de A50 en A59, een goederenspoor op de lijn Tilburg–Nijmegen en een V-klasse binnenhaven aan de Maas. De stad ligt bovendien centraal in de industriële driehoek Rotterdam–Antwerpen–Düsseldorf. Met een jaarlijkse overslag van ruim 2 miljoen ton aan graan en feed/foodproducten is Oss bovendien de grootste agri-binnenhaven van Nederland. Ter vergelijking: Rotterdam verwerkte in 2021 8,6 miljoen ton. Dat maakt de haven niet alleen economisch relevant, maar ook cruciaal voor de voedselvoorziening en logistieke infrastructuur in de regio.