Rotterdam / Antwerpen – Deze week duiken we in de wereld van startups in Nederlandse en Belgische havens. We vergelijken twee digitale innovators in de supply chain: PortXchange uit de Haven van Rotterdam en NxtPort uit de Haven van Antwerpen-Brugge. Beide richten zich op data-gedreven optimalisatie van havenprocessen, maar hoe houden ze stand in een head-to-head?
1051 woorden, 6 minuten
In een tijdperk waarin digitalisering essentieel is voor efficiëntie en duurzaamheid, bieden deze bedrijven oplossingen die congestie verminderen, emissies verlagen en logistieke ketens stroomlijnen. PortXchange, met zijn focus op globale scheepvaartoptimalisatie, neemt het op tegen NxtPort, dat diep geworteld is in lokale havenoperaties.
Ronde 1: Oprichting en Groei
PortXchange ontstond in 2019 als spin-off van de Port of Rotterdam, met steun van het Pronto-project. Het bedrijf groeide snel van een lokaal initiatief tot een internationale speler, met een team van ongeveer 30 medewerkers. Door investeringen en partnerships heeft het zich uitgebreid naar markten in Europa, de VS en Azië, met een focus op schaalbare digitale oplossingen. Recente ontwikkelingen in 2024-2025 tonen aan dat PortXchange zijn groei versnelt door nieuwe tools te lanceren, zoals een standalone Port Emissions Report, die havens helpt bij het meten van emissies.
NxtPort, gelanceerd rond 2017 is een initiatief van de Port of Antwerp en een aantal private partners. Het is sterk geïntegreerd in het The Beacon-ecosysteem, een hub voor innovatie in Antwerpen. Het bedrijf richt zich primair op de lokale havencommunity, met steun van de Port of Antwerp-Bruges en partners zoals FMIP. In 2025 vierde het een digitale milestone met verbeteringen aan zijn Certified Pick up (CPu)-platform, inclusief een meer gebruiksvriendelijke interface, en lanceerde het de Inbound Release Platform in samenwerking met The Way Forward.
Winnaar: PortXchange.
Hoewel NxtPort twee jaar ouder is en een sterke lokale verankering heeft, wint PortXchange deze ronde net door zijn snellere internationale expansie en aanpassingsvermogen aan globale trends, zoals oa de introductie van een standalone Port Emissions Report systeem.
Ronde 2: Technologische Innovaties
NxtPort innoveert met biometrische authenticatie en ISO 27001-gecertificeerde beveiliging voor containerreleases, inclusief integratie met douanegegevens en real-time monitoring. Het platform ondersteunt multimodale transportopties zoals rail, inland navigation en truck, met een focus op veilige en transparante data-uitwisseling. Recente updates in 2025 omvatten verbeteringen voor een volledig digitale releaseproces, wat de efficiëntie verhoogt in de Antwerpse haven.
PortXchange blinkt uit met AI en machine learning voor real-time data-uitwisseling, zoals just-in-time (JIT) aankomsten die congestie verminderen en brandstofverbruik optimaliseren. Het platform gebruikt geavanceerde analytics om voorspellingen te doen over port calls, met integratie van data van schepen, terminals en autoriteiten. In 2025 riep PortXchange de maritieme industrie op om niet langer achter data-kwaliteitsdebatten te schuilen, maar direct actie te ondernemen tegen emissies, gesteund door hun nieuwe emissions intelligence tools.
Winnaar: NxtPort.
Beide gebruiken cloud-platforms. Daar waar PortXchange zich richt op AI ondervindt het steeds meer weerstand omdat niet iedereen vertrouwd op hun voorspellende analytics. NxtPort wint daarom deze technologisch clash omdat haar bewezen en efficiëntere multimodale diensten, inclusief integratie met douane en real-time monitoring veel tijd en geld besparen. Een vergelijkbaar NxtPort – Certificied Pick up systeem wordt nu ook door steeds meer bedrijven de Rotterdamse Haven gebruikt.
Ronde 3: Diensten en Producten
NxtPort’s Certified Pick up (CPu) is verplicht voor containerafhaling in Antwerpen, met real-time monitoring voor truck, spoor en binnenvaart. Het platform zorgt voor een secure, transparante releaseproces, inclusief toegang tot customs informatie en integratie met de Port Police Regulations. De recente lancering van de Inbound Release Platform in 2025 vereenvoudigt customs declarations, wat de doorstroming verder optimaliseert.
PortXchange optimaliseert met haar Synchronizer scheepsoproepen door data van schepen, terminals en autoriteiten te delen, wat wachttijden verkort en port call efficiency verhoogt. Het biedt tools voor emissions tracking en compliance met regulaties, zoals de discussie over het verwijderen van tax exemptions voor fossil fuels om alternatieve brandstoffen te stimuleren. In 2025 introduceerde PortXchange een emissions reporting tool specifiek voor havens, die gedetailleerde analyses levert voor duurzaamheidsrapportage.
Winnaar: NxtPort
NxtPort wint hier door zijn mandaat en brede logistieke dekking in de lokale keten, tegenover PortXchange’s meer gespecialiseerde focus op scheepvaart en globale data-uitwisseling. Het is ook maar de vraag of de wachttijden door de Synchronizer echt terug gelopen zijn. Zo is de congestie in de Rotterdamse Haven sinds invoering van Synchronizer fors toegenomen. Daarom dat men in 2025 ook waarschuwde voor haar eigen systeem omdat het geen rekening houdt met wat op het land gebeurt.
Ronde 4: Impact op Duurzaamheid en Industrie
PortXchange reduceert CO2-uitstoot door efficiëntere vaarroutes en JIT-aankomsten, met meer dan 100.000 port calls per jaar ondersteund in havens als Rotterdam en Houston. Het bedrijf benadrukt de noodzaak om Scope 3-emissies aan te pakken, vooral na een UK Supreme Court ruling die downstream emissions prioriteert, en biedt tools om havens te helpen bij het meten en verminderen van emissies.
NxtPort verbetert efficiëntie in Antwerpen, wat indirect emissies verlaagt door snellere doorstroming en digitale processen die operationele delays minimaliseren. Het platform draagt bij aan veiligere, transparantere ketens via biometrische beveiliging en integratie met multimodaal transport.
Winnaar: NxtPort.
PortXchange’s meetbare eenzijdige decarbonisatie-impact, inclusief brandstofbesparing en compliance-ondersteuning zorgt onontkoombaar voor congestie in de Port of Rotterdam. NxtPort pakt het veel lokaler en meer integraal aan waardoor de containerhandling veel efficiënter verloopt, waardoor minder CO2 verloren gaat en vracht veel sneller bij de klant is.
Ronde 5: Marktbereik en Partners
PortXchange heeft partners als Maersk, Shell en Vopak, en opereert globaal in meerdere havens, met uitbreiding naar de Americas en Europa. Het bedrijf werkt samen met regulators en terminal operators om emissie-overhauls te faciliteren, en zijn platform ondersteunt internationale standaarden voor data-uitwisseling.
NxtPort werkt nauw met de Antwerpse community, de Port of Antwerp-Bruges autoriteiten en partners zoals The Way Forward, maar blijft meer regionaal gericht, met focus op de Belgische havenecosystemen.
Winnaar: PortXchange
In 2025 versterkte NxtPort haar lokale bereik met nieuwe platforms, maar het mist de globale schaal en partnerships van PortXchange. PortXchange is dan ook meer de leider in de wereldwijde maritieme digitalisering.
Overall Winnaar: NxtPort
(2-3 overwinning) NxtPort wint nipt dit Duel dankzij haar focus op tijd. Dankzij NxtPort verloopt de containerhandling zichtbaarder efficiënter in Antwerpen, wat indirect emissies verlaagt en operationele delays vermindert. Keerzijde is wel dat NxtPort vervoerders met veel verplichte diensten opzadelt. PortXchange springt eruit vanwege haar globale aanpak en focus op emissiereductie te midden van 2025-regulaties. Deze focus leidt echter tot congestie en zorgt daarmee indirect voor hogere emissies.