Containers sjorren, vastzettenContainers sjorren, vastzetten

Rotterdam – Sinds April van dit jaar zijn de Rotterdamse sjorbedrijven Matrans Marine Services en International Lashing Service in gesprek met de grote containerterminals en rederijen voor betere tarieven maar de gesprekken lijkt op niets uitgelopen te zijn. Wordt het werk neergelegd, dan zal dat gevolgen hebben voor ECT, APMT en andere containerterminals.

385 woorden, 2 minuten

Wat doet een sjorder?

Een sjorder is verantwoordelijk is voor het goed vastzetten van lading in schepen. Zij zorgen ervoor dat containers tijdens het vervoer niet gaan omvallen of schuiven. Zonder sjorders kan geen schip vertrekken. Hun werk is dan ook onmisbaar in de haven. Het werk is zwaar. Men werkt vaak onregelmatig en hebben uitzonderlijk lange dienstverbanden en hebben op latere leeftijd vaak fysieke klachten. 

Moeizame CAO onderhandelingen

Na de stakingen op zaterdag 3 september vorig jaar en 10 februari van jaar wordt er nu al weer maanden gesproken over salarisverhogingen, maar tot nu toe is daar geen akkoord over bereikt. De stakingen eerder dit jaar werd door de rederijen, terminals en andere havenarbeiders gebroken. Nu worden de stakingen gekoppeld aan de opmars van AI. Er is natuurlijk een hele brede angst in de samenleving over banenverlies door AI dat deze stakingen misschien kansrijker zijn. Stakingen is in elk geval een laatste redmiddel om de CAO-onderhandelingen te redden.

Wat zijn de effecten van een staking?

Een staking in de Rotterdamse haven heeft een enorme impact, niet alleen lokaal maar internationaal:

  • Onmiddellijke blokkade van terminalactiviteiten: Zonder sjorders kunnen containers niet worden vastgezet en kunnen schepen niet lossen of laden. Dat betekent dat terminals als ECT en APMT tot stilstand komen.
  • Belemmering van routing en aanvoer: Goederen komen vast te zitten aan de kade. Dit betekent vertragingen in leveringen aan onder andere supermarkten, fabrieken, en bouwprojecten.
  • Economische schade: Elke dag stilstand kost naar schatting miljoenen euro’s. Dit tast het vertrouwen in Rotterdam als internationaal knooppunt aan.
  • Kettingreactie in de supply chain: De gevolgen strekken zich uit tot andere Europese landen en zelfs wereldwijd, omdat Rotterdam fungeert als doorvoerhaven voor vele importeurs en exporteurs.

Werkgevers

De werknemers vragen erkenning en fatsoenlijke beloning. De werkgevers daarentegen zegt dat zij vanwege internationale concurrentie en voortdurende druk op kostenefficiëntie niet beter kunnen belonen. Dit botsende belang leidt tot de huidige impasse.

Stakingsdossier

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via ons dossier Staking