Rotterdam – Met het nieuwe vervoersplatform Reizen naar de haven.nl slaan zes publieke en private partijen de handen ineen om de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven te verbeteren en daarmee aantrekkelijker te maken voor werknemers.
634 woorden – 3 minuten
Mobiliteit
Een maand na de Europese week van de Mobiliteit maakt de Gemeente Rotterdam, Deltalinqs, Havenbedrijf Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en Zuid-Holland Bereikbaar bekend dat zij het initiatief hebben genomen om niet alleen de verkeersdruk te verlichten, maar ook het woon-werkverkeer duurzamer en toegankelijker maken.
Via het platform Reizennaardehaven.nl kunnen medewerkers van een aantal deelnemende bedrijven – waaronder AVR, LANXESS, Damen Shipyards, Brenntag en Kemira – eenvoudig hun reis plannen met carpooling, vanpooling of een busverbinding (‘hopper’). Het systeem bundelt de beschikbare vervoersopties en biedt een voordelig, flexibel alternatief voor de dagelijkse rit naar de haven.
Europese Week van de Mobiliteit
Tijdens de Europese Week van de Mobiliteit bezocht Havennieuws de havens van Gdansk, Kopenhagen, Hamburg, Rotterdam en Antwerpen en toen werd al duidelijk dat de Rotterdamse mobiliteit tov de andere havens door jarenlange bezuinigingen op het openbaar vervoer erg slecht is. Lees ook Havennieuws doet mee aan de European Mobility Week.
- Hamburg heeft het meest uitgebreide openbaar vervoer netwerk met talloze waterbussen, metro’s, en bussen die werknemers en werkgevers naar de verschillende bedrijven in de grote maar compacte Hamburgse Haven brengen.
- Kopenhagen komt op een goede tweede plaats met goede metroverbindingen en een aantal waterbussen al is de haven van Kopenhagen op steeds meer plekken verdrongen door woningbouw.
- Antwerpen is na Rotterdam de grootste haven van Europa maar dankzij de vele waterbussen, goed ruimtegebruik en het compacte ontwerp van de haven is deze zelfs met de fiets bereikbaarder.
- Gdansk heeft dankzij trams en bussen aan beide oevers en een personenspoorlijn aan de linkeroever met Gdynia voldoende openbaar vervoermogelijkheden.
- Rotterdamse heeft niet of nauwelijks openbaar vervoer in de haven en rijd een bus van Zuidplein naar het RDM terrein en M4H heeft metro en tramstation Marconiplein dichtbij maar voor de rest is zij eigenlijk aangewezen op de watertaxi die scholieren met korting van Marconiplein naar RDM vaart.
Zelfrijdende Bus
Wel wil Rotterdam in navolging van Gothenburg ook met zelfrijdende bussen gaan experimenten. Zo wordt er momenteel getest met een autonome bus tussen metrostation Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport. In Gothenburg rijden al een aantal autonome bussen van het Zweedse Volvo en het Turkse Karsan Autonomous. Ook in Hamburg rijden autonome taxi’s en minibusjes en de nieuwe 25 km lange metrolijn U5 met daaraan 22 haltes wordt ook volledig autonoom. Alleen duurt het nog zeker tot 2030 voordat het eerste deel van deze lijn klaar is. In Gdansk en Antwerpen rijden nog geen autonome bussen. Maar Antwerpen gaat hoogstwaarschijnlijk wel de Chinese producent van autonome vrachtwagen Windrose naar Antwerpen halen. Windrose Technology is vooruitlopend daarop alvast sponsor van de basketbalclub Antwerp Giants geworden.
Slimmer reizen, samen vooruit
Werknemers reizen de eerste drie maanden gratis. Daarna geldt een structureel lagere prijs dan de gangbare kilometervergoeding. Het platform is daarmee niet alleen voordelig, maar ook een uitkomst voor medewerkers zonder eigen vervoer. Toch is het de vraag of men met dit initiatief de mensen van het openbaar vervoer naar de auto kunnen krijgen en zo werknemers kunnen verleiden om in de Rotterdamse Haven te komen werken in plaats van bijvoorbeeld Schiphol.
Schiphol ligt tenslotte slechts 10 km verder dan de Maasvlakte II maar naar Schiphol rijdens tussen acht uur ’s morgens en zeven ’s avonds wel 6 tot 8 treinen en 1 bus per uur. Eigenlijk is te hopen dat ooit de metrolijn naar Hoek van Holland bij Maassluis een aftakking krijgt naar Rozenburg en daar vervolgens op de metrolijn bij Spijkenisse wordt aangesloten. Rozenburg zou dan vervolgens na het vertrek van de petro chemische industie kunnen uitgroeien tot een volwaardige werkstad en openbaar vervoer hub.

