Rotterdam – Evides heeft vijf DWS (Drink Water Schepen) varen in de Rotterdamse haven die elke werkdag tussen 07:30 en 16:00 drinkwater brengen naar de vele binnenvaartschepen in de Rotterdamse Haven. Zeeschepen bevoorraden zij niet.

445 woorden, 3 minuten

Meer dan 100 jaar

Al meer dan 100 jaar bevoorraad Evides deze schepen met schepen van het Havenbedrijf. Deze schepen liggen in de Scheurhaven. Binnenvaaartschepen in de Rotterdamse haven. Hier worden de schepen ook met vers drinkwater bevoorraad.

“We zijn blij met dit nieuwe contract. We leveren al meer dan 100 jaar drinkwater aan de binnenvaart in het Rotterdamse havengebied. Het past in onze wettelijke taak om iedere consument én het bedrijfsleven in ons voorzieningsgebied in Zuidwest-Nederland te voorzien van drinkwater. We zijn trots om op deze bijzondere wijze ook deel uit te mogen maken van de grootste haven van Europa”,
Robbert Wever, manager Infra van Evides Waterbedrijf

Tot 6.000 liter gratis per keer

Binnenvaartschepen die havengeld betalen mogen tot 6.000 liter per keer drinkwater afnemen van één van de vijf drinkwaterboten. Jaarlijks levert Evides in totaal 90.000 kuub drinkwater aan circa 13.000 klanten. Gemiddeld tanken schepen 6.920 liter water per keer. De hoeveelheid water die klanten bovenop de 6.000 liter havengeld vrijstelling krijgen moeten zij incl. 6% btw afrekenen.

Duurzaam maar niet electrisch

De oudste drie boten zijn de DWS 1, 2 en 3. Deze drie drinkwaterboten hebben alle een duurzame CCR2 motor van MAN. De nieuwste twee boten de DWS10 en DWS11 waarin in 2020 de eerste schepen in Nederland die werden uitgerust met MAN marine Stage V motoren. Hiermee voldoet Evides Waterbedrijf aan de hoogste emissie-eisen in de haven.

Op de vraag waarom men in 2020 al niet overstapte op electrisch kregen wij het volgende antwoord:

“Volledig elektrisch is er eigenlijk nog niet voor binnenvaartschepen, of in ieder geval niet op een manier die technisch toepasbaar is voor onze drinkwaterboot. Dan heb je nog de hybride-variant, maar dan zouden we omgerekend zelfs meer brandstof nodig hebben om de accu vol te houden dan dat we straks verbruiken met de Stage-V motor. Sowieso hebben de drinkwaterboten een laag brandstofverbruik.”
Richard van der Donk, schipper

Verzorgingsgebied

De DWS schepen komen in de volgende gebied:

  • het Maasgebied: het Scheur, de Nieuwe Maas tot Bolnes, de Oude Maas tot het Spui, alle met aangrenzende havens.
  • het Waterweggebied: het gebied van de Nieuwe Waterweg en de Europoort met
    aangrenzende havens
  • het Hartelgebied: het gebied van het Hartelkanaal met aangrenzende havens
  • de Maasvlakte: de 1e en 2e Maasvlakte
  • de Binnenhavens: alle binnen de Parksluizen gelegen havens, het Leuvehavencomplex, de Scheepmakershaven, de Wijnhaven, de Oude Haven, het Haringvliet, het Boerengat, het Buizengat, de Spoorweghaven, de Binnenhaven, de Nassauhaven en de Persoonshaven.