Rotterdamse Kunstenaar Erik van Loon wil de bovenloop van de Linge laten meanderen.Rotterdamse Kunstenaar Erik van Loon wil de bovenloop van de Linge laten meanderen.

Rotterdam – Met het definitieve akkoord over de verlenging van de A15 is een investering van 2,5 miljard euro gemoeid. Deze investering zal zorgen voor een betere doorstroming tussen Rotterdam en Duitsland. Maar als we deze infrastructurele ingreep écht toekomstbestendig willen maken, moeten we verder kijken dan asfalt en beton. Laten we daarom nu eindelijk eens vaart maken met de Nieuwe Linge.

657 woorden, 3 minuten

Nieuwe Linge

De Nieuwe Linge is een ambitieus landschapsproject van Erik van Loon dat inzet op natuurherstel, waterveiligheid en recreatie aan de bovenloop van de Linge, tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en het Pannerdensch Kanaal nabij de Nederlands-Duitse grens.

“Door eeuwenlang mismanagement leidt de bovenloop van de Linge nu een kwakkelend bestaan als een zielsverloren afwatering.”
Erik Van Loon

Sloot

De huidige bovenloop — circa 50 kilometer tussen Doornenburg en Tiel — is feitelijk een sloot die in de dertiende eeuw is gegraven om de ingedijkte gebieden van voldoende water te voorzien. Dat de Linge de langste rivier van Nederland is, zoals we in de geschiedenisboekjes leerden, klopt dus niet. De eigenlijke Linge ontspringt in Tiel en stroomt vandaar naar Gorinchem.

Waterveiligheid

Een Nieuwe Linge komt zowel de veiligheid als de economie en biodiversiteit in het stroomgebied ten goede. Door de rivier breed en diep te graven en tussen de 25 en 40 kilometer langer te laten meanderen, worden dorpen met het water verbonden. Zo kan de Nieuwe Linge niet alleen veel meer water bergen — waardoor overstromingen worden voorkomen — maar ook zorgen voor meer beschikbaar water in droge perioden, bijvoorbeeld voor intensieve veeteelt en fruitteelt.

Biodiversiteit

Een meanderende rivier is veel beter voor de biodiversiteit en daarmee voor de waterkwaliteit. Het natuurlijke kronkelen van het water zorgt voor uiteenlopende stromingssnelheden, oevers en dieptes, wat een rijk scala aan leefgebieden creëert voor vissen, amfibieën, vogels en insecten. Planten die afhankelijk zijn van vochtige gronden kunnen zich opnieuw vestigen en gedijen, terwijl trekvogels de rivier gebruiken als tussenstation.

Daarnaast biedt de herinrichting van het rivierlandschap ruimte voor natuurlijke processen zoals sedimentatie en overstroming, wat niet alleen gunstig is voor flora en fauna, maar ook bijdraagt aan klimaatbestendigheid. Door de aanleg van natuurlijke oevers, rietkragen en moeraszones neemt de zuiverende werking van het water toe, wat leidt tot minder vervuiling en schoner water voor mens en natuur.

Het versterken van de ecologische verbindingen in de regio maakt het gebied weerbaar tegen de gevolgen van klimaatverandering én aantrekkelijker voor recreanten en natuurliefhebbers. Zo wordt de Nieuwe Linge een levendig ecosysteem dat leeft, ademt en teruggeeft.

Economie

Langs de Nieuwe Linge, dicht bij dorpskernen, ontstaan nieuwe woningbouwlocaties. Het meanderen van de rivier zal ongetwijfeld leiden tot een toename van woningbouwprojecten. Ook horeca zal langs de rivier opbloeien als alle stuwen worden vervangen door twee of drie sluizen, waardoor — net als op de benedenloop van de Linge — waterrecreatie (zoals kanoën, roeien, varen) mogelijk wordt.

Dat schept volop kansen voor inwoners, agrariërs en industrie in een gebied dat nu qua bevolkingsaantal snel krimpt. Niet alleen door leegloop, omdat bewoners de hoge werkloosheid in dit lage-lonengebied willen ontvluchten, maar ook door sterfte onder de naoorlogse babyboomgeneratie.

A15 met Vaart

Daarom is het cruciaal dat de aanleg van de snelweg wordt geïntegreerd met de doelstellingen van de Nieuwe Linge. Denk aan slimme inpassing van infrastructuur, ecoducten en waterbuffers, zodat natuur en verkeer elkaar niet in de weg zitten maar juist versterken. De timing is bovendien ideaal: nu de contracten met aannemers nog worden opgesteld en de eerste schop pas in 2026 de grond in gaat, is er ruimte om aanvullende eisen en wensen mee te nemen.

Rijkswaterstaat, Provincie Gelderland, Waterschap Rivierenland en de afzonderlijke gemeenten moeten nu samen met natuurorganisaties en bewoners in actie komen door de Nieuwe Linge op te nemen in de planvorming. Alleen zo maken we van deze miljardeninvestering een duurzame impuls voor de hele regio. Want bouwen aan bereikbaarheid mag nooit ten koste gaan van wat ons leven zo ongelofelijk mooi maakt.

Teken de petitie voor de Nieuwe Linge op www.nieuwelinge.nl