Groningen – Dick Hoogers van ChristenUnie en Paula Benjamins- van Oudheusden van D66 vragen de Provincie Groningen of zij naar Zwitsers voorbeeld een pilot willen financieren met zonnepanelen tussen het spoor van Groningen naar Eemshaven.
249 woorden, 1 minuut
Bankset
Onlangs heeft de Zwitserse start‑up Sun‑Ways naar Zwitsers voorbeeld als een-na-eerste ter wereld zonnepanelen tussen spoorrails geïnstalleerd op een traject in Neuchâtel. Patrick Buri, oprichter van de Bankset Group, kreeg in 2016 het idee om iets te doen met de lege daken en onbenutte bermen langs de spoorwegen. Hij zag niet alleen staal en beton, maar ook zon: eindeloze bronnen van schone energie die hartstochtelijk wachtte om de diesellocomotieven te verdringen.
200 km in Duitsland
Samen met een groep Zwitserse wetenschappers ontwikkelde Buri de allereerste zonnepanelen speciaal voor spoorlijnen. Ze ontwierpen slimme bevestigingen die trillingen weerstaan, zelfreinigende machines die sneeuw en stof weggeborstelen en geavanceerde sensoren die de opbrengst bewaken. In nauwe samenwerking met Deutsche Bahn ligt er nu een 200 km lang proeftraject in Duitsland. In Frankrijk spreekt men inmiddels met de SNCF om ook daar een traject te voorzien van zonnepanelen.
Subsidies
D66 en de ChristenUnie vragen nu de Provincie Groningen om ook zo’n pilot te starten om zo de reputatie van Groningen als energieprovincie te versterken. Men vraagt zelfs subsidies voor deze pilot waaraan zoveel mogelijk lokale ondernemers, maar ook Sun‑Ways en hopelijk ook Bankset, ProRail en kennisinstellingen zoals de RUG en de Hanze Hogeschool zouden moeten samenwerken. Zij vrezen namelijk dat het anders niet haalbaar is.