Shell Pernis, 2 jaar na de grote ontploffing in 1968Shell Pernis, 2 jaar na de grote ontploffing in 1968 Foto: Koch, Eric / Anefo

Rotterdam – Na wekenlange klaagzangen van Wethouder Simons van Leefbaar Rotterdam waarin hij moord en brand riep naar iedereen die het maar wilde horen dat de Rotterdamse haven als een kaartenhuis in elkaar zou storten als de overheid zich zou houden aan de klimaatafspraken van Parijs (2015). Is het nu Shell dat ondanks alles wat Rotterdam en haar inwoners voor hen heeft gedaan de stad verraad door nu met miljarden euro subsidies als een dief in de nacht er vandoor te gaan.

711 woorden, 4 minuten

Het was ons al jaren duidelijk dat Shell met een ‘Joris Geeritsje’ de boel liep te bedonderen. Toch kreeg Shell keer op keer duizelingwekkende hoge subsidies toegekend. Naar horen zeggen zou men voor de biofuelsfabriek in Rotterdam alleen al 1.200.000.000 euro subsidie toegekend hebben gekregen al blijft het exacte bedrag schimmig. En nu, na alle beloften en investeringen, trekt Shell de stekker eruit.

Shell Pernis

Sinds 1902 is Shell actief in Pernis, maar de geschiedenis is getekend door tragedies. In de afgelopen 123 jaar vielen er honderden doden en gewonden bij incidenten in Rotterdam, Moerdijk en elders in Nederland. Wij nemen ook maar voor lief dat Rotterdammers gemiddeld bijna 1,5 jaar korter leven dan het landelijk gemiddelde vanwege de enorme luchtvervuiling waar Shell Pernis als de grootste vervuiler in de Rotterdamse Haven een groot aandeel in heeft. Zo stoot Shell Pernis de meeste NMVOS, stikstofoxiden en fijnstof uit en stoten alle bedrijven in de Rotterdamse Haven volgens uitgebreid onderzoek van RTV Rijnmond gezamenlijk 3,5 keer meer CO2 uit dan heel Nederland. Ondanks dit alles bleef Rotterdam Shell door dik en dun steunen. Toch meent Shell nu als een dief in de nacht Rotterdam de rug toe te keren met miljarden euro’s geld op zak.

Aramis

In april 2025 trokken Shell, TotalEnergies en Eni zich ondanks een overheidsbijdrage van 124 miljoen euro terug uit het CO2-opslaginitiatief Aramis zie Shell, TotalEnergies en ENI stappen uit de tikkende Aramis milieuramp. Nu volgt de definitieve stop van de biobrandstoffenfabriek op het Shell Energy and Chemicals Park in Pernis. Deze fabriek, gescheiden door de A15 van woonwijken in Hoogvliet en de A4 van Pernis, had de grootste van Europa moeten worden. Ze zou dit jaar openen en jaarlijks 820.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel produceren.

Biobrandstof vervuilender dan fossiele brandstof

Biobrandstoffen worden gepresenteerd als duurzaam, maar in de praktijk zijn ze vaak vervuilender dan fossiele brandstoffen, bovendien wordt er veel gefraudeerd met biobrandstof zoals NOS Nieuwsuur op 11 juli 2025 nog onthulde. Zo is volgens deskundigen de CO2 uitstoot van biobrandstoffen tot tien keer hoger dan beloofd. Er wordt nl niet alleen frituurvet en slachtafval omgezet in ‘groene brandstof’ maar ook heel veel plastic wordt verbrand om deze ‘schone brandstof’ voor hoofdzakelijke de lucht- en scheepvaart te maken.

1 miljard voor een paar heipalen

Shell claimt al 1 miljard euro te hebben geïnvesteerd, maar in werkelijkheid liggen zijn er sinds 2022 alleen maar een paar heipalen de grond in geslagen. De bouw lag sinds juli 2024 stil wegens hoge kosten en dalende vraag. Wat er met de subsidies exact is gebeurt blijft vooralsnog onduidelijk maar dat zal vast wel boekhoudkundig verdamd zijn zodat zij dit geld doodleuk voor iets anders kunnen gebruiken zoals bijvoorbeeld het op 1 augustus jl aangekondigde aandeleninkoopplan van 3,5 miljard.

“We willen onze investeringen richten op projecten die waarde leveren voor onze klanten en aandeelhouders.”

President-directeur Frans Everts voegde daar doodleuk aan toe:

“Vandaag is voor ons een dag van incasseren. We wilden de fabriek graag afbouwen, maar de mogelijkheid om deze competitief te laten draaien, verdween steeds verder uit zicht.”

100 jaar armoede

De impact op de haven lijkt beperkt: de fabriek beloofde slechts 200 nieuwe banen. Op de Weena in Rotterdam werken op menig kantoorpand al meer dan 200 mensen per etage. Het belangrijkste is nu hoe krijgen wij ons belastinggeld terug. Want met die 1.200.000.000 euro subsidie had Rotterdam aan de 10.000 armste gezinnen in de stad 100 jaar lang elke maand 100 euro extra ondersteuning kunnen geven.

Hoelang pikt men dit nog

Voor politici, havenarbeiders en inwoners van Rotterdam die jarenlang Shell door dik en dun hebben gesteund voelt dit als landsverraad. De vraag reist dan ook op: “Hoe lang pikt men dit nog van Shell.”