Maersk Moscow ContainershipMaersk Moscow Containership

Kopenhagen – Op 1 mei 2025 heeft Maersk een Inland Peak Surcharge (IPI/IPE) ingevoerd van €10 per TEU voor vracht die via de havens van Rotterdam en Antwerpen verstuurd werden om zo de aanhoudende congestie in de genoemde havens en daarmee de verminderde productiviteit en langere doorlooptijden het hoofd te bieden.

176 woorden, 1 minuut

Inlang Peak Surcharge

Vanaf 15 september 2025 voert Maersk een soortgelijk Inland Peak Surcharge (IPI/IPE) tarief in voor containertransporten vanaf Wilhelmshaven, Bremerhaven en Hamburg. Deze toeslag van €25 per container geldt voor zendingen vanuit België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein en Polen richting wereldwijde bestemmingen.

Congestie

De toeslag geld voor alle vormen van binnenlands vervoer — per vrachtwagen, spoor, binnenvaart en intermodaal — ongeacht of het transport door Maersk zelf of via een multi-carrier dienst word uitgevoerd en met deze maatregel hoopt Maersk de aanhoudende congestie het hoofd te kunnen bieden. Volgens hetzelfde persbericht blijkt dat de toeslag wordt toegepast op basis van de Price Calculation Date (PCD) en dat het van kracht blijft zolang dat nodig is om betrouwbare dienstverlening te garanderen.