Brussel – In heel Europa heerst onzekerheid over de impact van het nieuwe handelsakkoord tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Hoewel opluchting overheerst omdat het gevreesde importtarief van 30% is verlaagd naar 15% voor circa 70% van alle producten, blijft de stijging ten opzichte van het huidige tarief van 5% aanzienlijk.
307 woorden, 2 minuten
Onduidelijk is wie uiteindelijk de rekening betaalt. Naast de miljardeninvesteringen die Europa toezegt aan NAVO-verplichtingen, energie-inkoop en defensiematerieel, lijkt van wederkerigheid weinig sprake. Zo verhoogt de VS de invoerrechten op Europese auto’s naar 15%, terwijl Europa haar tarief voor Amerikaanse auto’s juist verlaagt van 10% naar 2,5%
Aankoopbeloftes
- De Europese Unie koopt voor miljarden dollars aan militair materieel in de VS.
- De EU gaat voor 750 miljard dollar aan energie aankopen in de VS, gespreid over 3 jaar
- De EU gaat voor 600 miljard dollar investeren in de VS
Andere regio’s
Hoewel de VS een belangrijke handelspartner blijft, zullen Europese regeringsleiders hun blik ook richten op landen die wél op gelijke voet willen handelen. Canada, Australië, China, Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten worden genoemd als potentiële alternatieven.
Dollar omlaag, financiële crisis loert
Tegelijkertijd groeit de vrees voor een dalende dollarkoers, wat verstrekkende gevolgen kan hebben voor de financiële sector. Als de dollar verzwakt en de euro, yuan en bitcoin verder stijgen, dreigt Amerikaanse koopkracht af te nemen — met negatieve gevolgen voor Europese exporteurs.
Antwerpen en Rotterdam
Voor havens als Antwerpen en Rotterdam zijn de zorgen concreet. De importheffing van 50% op staal en aluminium blijft voorlopig gehandhaafd. Antwerpen, als grootste staalhaven van Europa, vreest een forse terugval in overslag. Rotterdam speelt via rederij Cargow een sleutelrol in de aluminiumhandel met IJsland en Noorwegen, waarbij de schepen de terminals van Steinweg en Kramer aandoen.
De komende maanden zal blijken of het akkoord leidt tot stabiliteit of juist tot een heroriëntatie van Europese handelsstromen.