Rotterdam – Doordat steeds grotere schepen de Rotterdamse Haven aandoen ontstaat er steeds meer opstoppingen. Het is nu rennen en stilstaan geworden in Rotterdam waarbij vrachtwagenchauffeurs soms wel 3 tot 5 uur aan de port moeten wachten totdat zij hun vracht kunnen ophalen.
433 woorden, 2 minuten
Een van de oorzaken van deze congestie is het gebrek aan handjes op de terminals dit omdat de terminal operators ondanks de steeds hogere tarieven die zij vragen niet bereid zijn om meer te betalen danwel meer personeel aan te nemen voor het belangrijk, zware sjorwerk op de steeds groter (langer, breder en hoger) wordende schepen.
Investeringen
Geen betere arbeidsvoorwaarden terwijl bedrijven als Hutchinson en APMT de afgelopen jaren wel enorme winsten hebben geboekt. Winsten die in het geval van Hutchinson de afgelopen decennia grotendeels naar de Chinese eigenaren zijn gegaan met als gevolg achterstallig onderhoud, haperend gereedschap en daardoor productieverlies. De winsten van APMT zijn gebruikt nieuwe terminalterreinen aan te leggen met in totaal meer dan 1.000 meter nieuwe diepzeekade voorzien van de nieuwste type kadekranen, vrachtwagen- en spooroverslagzones en de nieuwste generatie Automatische Terminal Trucks. Met de APMT uitbreidingen op de Maasvlakte II is alleen al een investering van 1 miljard euro gemoeid met als uiteindelijk doel de capaciteit van de terminal te verdubbelen van 2,7 miljoen TEU per jaar naar 5,4 miljoen TEU.
Ongeschoold
Om al die vracht te laden en lossen wordt steeds meer ongeschoold personeel ingezet met alle risico’s van dien. Zo vielen er onlangs weer slachtoffers te betreuren bij C. Steinweg in de Waalhaven toen bij het lossen van een binnenvaartschip twee doden en twee zwaargewonden vielen door vallende stalen platen. In de afgelopen jaren zijn bij datzelfde bedrijf al zeven doden gevallen en de Gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf en de Arbeidsinspectie doet niks.
Boetes
Zo wil FNV Havens dat bedrijven na een dodelijk ongeval worden stilgelegd totdat onderzoek naar de oorzaak is afgerond en dat werkgevers die met ongediplomeerd personeel werken boetes ten hoogte van een jaarinkomen krijgen per overtreding.
FNV Havens vakbondsman Niek Stam over C. Steinweg-Handelsveem
“Het is een klotebedrijf. Ze hebben geen cao, doen niet mee aan het project Veilige Haven, deponeren geen jaarverslagen en doen schimmig over wie de eigenaar is. En het erge is: ze komen overal mee weg.”
Slachtoffers
Het is slechts een kwestie van tijd of er vallen meer slachtoffers. Vooral nu de herfst bijna aanbreekt en het werk door de regen, de kou en het korte aantal daglichturen gevaarlijker word. Het is nu dan ook het moment om betere werkomstandigheden te eisen en dat begint met alleen certificeerde sjorders op de klus.