Eindhoven – Lucas van Houtert oud hoofdredacteur van het Brabants Dagblad en nu werkzaam bij het Eindhovens Dagblad schreef er als eerste over. Volgens het Rapport Spoorgoederenvervoer en Leefomgeving van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving aan demissionair staatssecretaris Van Aartsen sturen vrachtvervoerders steeds meer goederentreinen door Noord Brabant dan over de Betuweroute vanwege de hoge prijzen van de Betuweroute. U kunt het rapport en de bijbehorende kamerbrief hier lezen.
296 woorden – 2 minuten
Al jaren roept de Provincie Noord Brabant het kabinet op om een rem te zetten op het aantal goederentreinen doo Noord Brabant. Het veroorzaakt regelmatig grote vertragingen daar deze goederentreinen net als personentreinen op hetzelfde spoor door dichtbevolkte gebieden rijden. Zo gaan er bijna dagelijks goederentreinen met allerhande vracht van onschuldige containertransport tot gevaarlijk tanktransport van Rotterdam, Moerdijk of Vlissingen door stadscentra als Breda, Tilburg, Eindhoven, Helmond richting Venlo met alle gevaren en vertragingen van dien.
De provincie Noord Brabant pleit dan ook al jaren over de Brabant Ruit waarbij men het kabinet vraagt om goederentreinen vooral via de Betuweroute of Belgisch Spoor te laten rijden. Zoals wij al eerder berichte
zie https://havennieuws.nl/navo-wil-goederenlijn-tussen-rotterdamse-en-antwerpse-haven/
https://havennieuws.nl/tweede-kamer-stemt-in-met-langere-treinen/
Het is te hopen voor inwoners van Noord Brabant dat het nieuwe kabinet straks zal besluiten alleen in hele hoge uitzondering – lees militaire noodzaak – er straks nog goederentreinen door Noord Brabant zijn toegestaan. Voor Rotterdam maakt het niet zoveel uit. De capaciteit van de Betuweroute is nog lang niet ten volle benut. Wel zal Rotterdam nou echt eens vaart moeten maken met de dedicated goederenlijn met Antwerpen zoals de NAVO graag wil. Een tegenvaller is wel dat nu juist het Belgische deel vanaf de Belgische Nederlandse grens tot het rangeerterrein Antwerpen Noord wordt geelectrificeerd waardoor ook op dit traject straks geen groot militair of civiel goederentransport over het spoor mogelijk is.
