Brussel – De tachograaf is al decennialang een essentieel instrument in het wegvervoer. Oorspronkelijk ontworpen om rij- en rusttijden van chauffeurs vast te leggen, heeft dit apparaat zich ontwikkeld van papieren ronde schijfjes tot digitale systemen die naadloos communiceren met satellieten en inspectiediensten.
327 woorden, 2 minuten
Papieren Satelliet
De eerste analoge tachografen verschenen in Europa in de jaren ’70. In Nederland werd de tachograaf in 1974 verplicht gesteld, wat destijds leidde tot protesten bij grensposten. Deze apparaten registreerden gegevens op papieren schijven, wat fraudegevoelig en arbeidsintensief was. In 2006 werd de digitale tachograaf ingevoerd, waarmee gegevens elektronisch werden opgeslagen en uitgelezen via bestuurderskaarten.
Een grote sprong voorwaarts kwam in 2019 met de introductie van de Smart Tachograph 1. Deze ‘slimme’ versie maakte gebruik van GNSS (satellietnavigatie), DSRC (voor communicatie op afstand) en een interface met intelligente transportsystemen. Hiermee konden inspecteurs op afstand controleren of er sprake was van manipulatie of overtredingen, zonder het voertuig direct te hoeven stoppen.
18 augustus 2025
Maar de technologische ontwikkeling stond niet stil. Zo is sinds 21 augustus 2024 de Smart Tachograph 2, ook wel G2V2 genoemd, verplicht in nieuw geregistreerde voertuigen. Deze versie biedt automatische registratie van grenspassages, laden en lossen, en de locatie bij aanvang en einde van de werkdag. Bovendien is het systeem beter beveiligd tegen manipulatie en fraude. Voor voertuigen die al zijn uitgerust met een Smart Tachograph 1, geldt een belangrijke deadline: uiterlijk op 18 augustus 2025 moeten deze zijn vervangen door de Smart Tachograph 2.
Europese mobiliteitspakket
De invoering van de Smart Tachograph is onderdeel van een pakket Europese maatregelen om de concurrentie, arbeidsomstandigheden en verkeersveiligheid te verbeteren. De invoering van deze nieuwe generatie tachografen is niet alleen een technologische upgrade, maar ook een verandering in de manier waarop handhaving plaatsvindt. Door de automatische en nauwkeurige registratie van ritgegevens kunnen overtredingen sneller worden opgespoord en voorkomen.
Voor transportbedrijven is het dus zaak om tijdig te voldoen aan de nieuwe eisen, om boetes en rijverboden te vermijden.