Foto van de Nieuwe Sluis in Terneuzen1 augustus wordt de Nieuwe Sluis in Terneuzen geopend.

Terneuzen – Op vrijdag 1 augustus 2025 wordt de Nieuwe Sluis Terneuzen volledig in gebruik genomen. Dan kan men eindelijk door de grotendeels door België gefinancierde nieuwe sluis varen naar Gent.

432 woorden – 2 minuten

In 2015 tekende Nederland en Vlaanderen het Verdrag tot de effectieve aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Twee jaar later werd met de aanleg van de Nieuwe Sluis (427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep) in Terneuzen begonnen. Op 11 oktober vorig jaar werd de sluis officieel geopend. Het duurde echter nog tot 8 mei jl voordat de nautische partijen (bootlieden, schippers, loodsen, sleepdiensten en operators) onder beheerste omstandigheden proefvaarten maakten om ervaring op te doen met het bedienen van de Nieuwe Sluis, het varen en begeleiden van de schepen door de sluiskolk en het werken op het sluisplateau. Op 1 augustus 2025 is het dan eindelijk zo ver en kunnen de eerste zeeschepen door de Nieuwe Sluis naar Gent varen. De verwachting is dat de Nieuwe Sluis een enorme boost zal geven aan alle bedrijven aan de 32 km lange kanaalzone tussen Terneuzen en Gent.

Seine Schelde Verbinding

Uiteindelijk maakt deze Nieuwe Sluis deel uit van een veel groter project van de Belgische Overheid om de Schelde en de Seine met elkaar te verbinden voor schepen tot wel 190 meter lang. Het idee werd midden jaren ‘90 voor het eerst op papier gezet en in 2030 moet het volledige project in Nederland, Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk voltooid zijn. Naar verwachting is het nieuwe kanaal Seine-Nord Europe in Frankrijk in 2028 gereed en twee jaar later zal de nieuwe Seine Schelde Verbinding in gebruik worden genomen. De moderne, aangepaste verbinding tussen de Seine en de Schelde zorgt ervoor dat binnenvaartschepen vanaf Antwerpen en Vlissingen met een laadvermogen tot 4.500 ton en drie lagen containers vlot kunnen passeren. Een schip, maximaal beladen, kan zo 220 vrachtwagens van de weg halen.

Bruggen, sluizen en kanalen

Voor deze grotere schepen worden de bruggen aan de route verhoogt zodat schepen met containers (tot drie lagen hoog gestapeld) veilig kunnen passeren. Ook worden de sluizen groter, de vaarroute verbreedt, verdiept en de bochten flauwer gemaakt om schepen tot wel 190 meter lang en 11,4 meter breed toe te kunnen laten staan.

Met steun van Europa

Het project is tot stand gekomen met steun van de Europese Unie. De Europese Unie wil een evenwichtige organisatie van het goederenvervoer via de weg, het water, het spoor en de lucht. Daarvoor ontwikkelde ze het subsidieprogramma TEN-T, dat staat voor ‘Trans-Europees Netwerk voor Transport’. Ook de Seine Schelde Verbinding maakt hier deel van uit.