Jan de Nul werkboot voor plaatsen van windmolens op zeeJan de Nul werkboot voor plaatsen van windmolens op zee

Aalst – Wat in 1849 begon als een kleine schrijnwerkerij* in Aalst, is vandaag uitgegroeid tot een van de grootste maritieme en civieltechnische aannemers ter wereld. Jan De Nul Group is nog steeds een familiebedrijf, inmiddels geleid door de zesde generatie, en actief in vrijwel alle grote havens van de wereld.

437 woorden, 2 minuten

Van hout naar havens

Oprichter Leo De Nul (1828-1914), zoon uit een landbouwersfamilie startte in 1849 op 21e jarige leeftijd als schrijnwerker en ‘meester-trapmaker’. Vanaf 1873 treden ook zijn zonen Frans, Livinus en Polydorus een voor een in het bedrijf. Met de Eerste Wereldoorlog breken er zware jaren aan. Gelukkig kon het bedrijf gered worden en wist men snel na de oorlog de productie te mechaniseren. Naast trappen, ramen en deuren gaan zij nu ook doodskisten maken.

De vierde generatie, Leo’s kleinzoon, Jan Frans Jozef (1914-1988) gaat studeren en wordt burgerlijk ingenieur. Deze Jan richt samen met zijn vader in 1938 het huidige Jan de Nul op. Niet veel later breekt de Tweede Wereldoorlog uit. Tijdens de moeilijke oorlogsjaren kon de familie haar atelier in Aalst behouden en stap voor stap uitbouwen door aangrenzende gebouwen te kopen. Direct na de oorlog was men dan ook in staat om grote civiele werken uit te voeren met als hoogtepunt een groot baggerproject in 1951. In de decennia daarna groeide het bedrijf uit tot een vaste waarde in havenuitbreidingen, vaargeulverdiepingen en kaaimuurconstructies.

Internationale expansie

Vanaf de jaren ’60 trok Jan De Nul de grens over, met als eerste buitenlandse opdracht het verdiepen van de toegangsgeul naar de haven van Le Havre. Daarna volgden projecten in Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika. Vandaag is het bedrijf actief op alle continenten, met een vloot die tot de modernste ter wereld behoort. Onlangs nog heeft Jan de Nul een diepzeehaven aangelegd in Tangier, Marokko. Zie ook “Samskip niet fruitroute van Marokko naar Noord Europa“.

Innovatie en duurzaamheid

Naast baggerwerken is Jan De Nul tegenwoordig ook actief in offshore windenergie, milieusaneringen en landaanwinning. Met ultra-low emission schepen en gespecialiseerde milieudochters zoals Envisan zet het bedrijf in op duurzame oplossingen voor havens en kustgebieden. In Nederland is Jan De Nul betrokken bij tal van strategische projecten: van het verdiepen van de Westerschelde voor de haven van Antwerpen tot het aanleggen van nieuwe kades in Rotterdam.

Wereldbouwers

Met ruim 9.000 medewerkers wereldwijd presenteert Jan De Nul zich sinds 2025 als “Wereldbouwers” – een verwijzing naar hun ambitie om toekomstbestendige infrastructuur te creëren. Of het nu gaat om het uitbaggeren van een haven, het bouwen van offshore windparken of het saneren van vervuilde terreinen: Jan De Nul combineert vakmanschap, innovatie en internationale slagkracht.

*schrijnwerker = houtbewerker