Den Haag – In landen als Duitsland en Zweden worden al jaren testtrajecten uitgevoerd met vrachtwagens die via bovenleidingen — vergelijkbaar met trams of trolleybussen — elektrisch rijden. Deze technologie, bekend als Electric Road Systems (ERS), maakt het mogelijk om voertuigen tijdens het rijden op te laden. In Nederland hebben TNO en TU Delft onderzocht of ERS ook hier haalbaar is.
371 wooden – 2 minuten
Vanaf 1 juli 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in: transporteurs betalen dan per gereden kilometer, waarbij voertuigen met lage CO₂-uitstoot profiteren van een lager tarief. De opbrengsten van deze heffing worden de eerste jaren geïnvesteerd in verduurzaming van het wegvervoer, zoals:
- Slimmere logistieke oplossingen
- Subsidies voor emissievrije vrachtwagens
- Uitrol van laadinfrastructuur bij bedrijven
- Bouw van waterstoftankstations
Onderzoek naar ERS in Nederland
Op 28 juli publiceerde het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de resultaten van een haalbaarheidsstudie naar ERS op de trajecten Rotterdam–Antwerpen (100 km) en Rotterdam–Venlo (180 km) (download hier het rapport). Dit onderzoek maakt deel uit van het internationale project E-CORE, dat de implementatie van ERS in Europa onderzoekt.
Hoewel het Nederlandse onderzoek waardevolle inzichten biedt, zijn er nog veel open vragen:
- Past ERS binnen het huidige energiesysteem?
- Wie draagt de kosten voor aanleg en exploitatie?
- Wat zijn de plannen in buurlanden zoals Duitsland en België?
- Hoe prioriteert Rijkswaterstaat deze technologie binnen haar beperkte capaciteit?
Voordelen ERS
Met ERS kunnen voertuigen op deze trajecten electrisch rijden danwel hun wagens tijdens het rijden opladen. Zo zijn minder laadpalen nodig en kan je gewoon doorrijden tijdens het laden. Bovendien kunnen kleinere batterijen dan voldoende zijn en zo blijft er meer ruimte voor vracht. Door de kleine batterijen zijn ook de aanschafkosten van deze (semi) electrische vrachtwagens lager. Bovendien kan ERS de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk verlagen en autonoom rijden mogelijk te maken. Naar die laatste mogelijkheid is binnen het ERS onderzoek helemaal niet gekeken.
Duitsland en Zweden
Binnen Europa zijn Duitsland en Zweden voorlopers in ERS-ontwikkeling. Onderzoeksinstituten uit beide landen werken samen in het project CollERS (www.electricroads.org), gefinancierd door het het Duitse Ministerie van Milieu (BMU) en de Zweedse Transport Administratie (Trafikverket). Hieronder een overzicht van enkele belangrijke Europese initiatieven:
- eHighway.SH (Sleeswijk-Holstein)
- ELISA (Hessen)
- eWay BW (Baden-Württemberg)
- PurePOWER (Sandviken, Zweden)
- eRoadArlanda (Arlanda, Zweden)
- EVolution Road (Lund, Zweden)
- Smartroad (Visby, Zweden)