Spijkenisse – Tijdens de eerste Havendialoog ooit uitte Joop van de Hor, voormalig havenarbeider, inspecteur en persvoorlichter bij de politie Rotterdam‑Rijnmond, kritiek op de presentatie van Power2X en Advario. Van de Hor zei zich ernstig zorgen te maken over de plannen om op het terrein van de voormalige ALU Chemie een installatie te bouwen die uit plastic afval via methanolyse uiterst giftige chemische brandstof wil winnen. Power2X en Advario weigerden hem en het publiek echter gerust te stellen.
400 woorden – 2 minuten
Power2x plasticafvalverbrander op 1,5 km van woonwijk
Havennieuws berichtte eerder over de geplande plasticafvalverbrander, maar vanwege de aanhoudende onduidelijkheid en beperkte transparantie van Power2X en Advario volgt hier opnieuw een overzicht van wat de bedrijven van plan zijn — op 1,5 kilometer van dichtbevolkte wijken in Hoogvliet en Spijkenisse.
Chemische recycling onder extreem hoge druk
Power2X wil een installatie bouwen waarin plastic afval onder 180–280°C en hoge druk wordt afgebroken. Advario wordt leverancier van het afval. Het afgebroken materiaal wordt vervolgens opgelost in methanol dat men met zeeschepen van heinde en verre naar Rotterdam wil laten verschepen, waarna dimethyltereftalaat (DMT) en ethyleenglycol (EG) kan worden teruggewonnen. Dit zijn grondstoffen voor plastic.
Europese Unie verbiedt Power2X brandstof voor auto’s
Deze stoffen kunnen via tandem‑katalyse ook worden geraffineerd tot pyrolyseolie. De Europese Unie heeft het gebruik van deze uiterst giftige, synthetische brandstoffen voor auto’s, vrachtwagens en binnenvaart echter verboden. Ook de RIVM heeft haar zorgen geuit over deze brandstof zie www.rivm.nl/publicaties/pyrolyse-van-kunststofafval-zeer-zorgwekkende-stoffen-in-pyrolyse-olie-voor. De hoop is dan ook dat deze fabriek nooit van de grond komt.
Methanolyse en vergassing
Voor brandstofproductie moet het afval namelijk via vergassing bij 1000–1500°C eerst omgezet in synthesegas (CO + H₂). Dat syngas wordt daarna onder hoge druk samengeperst tot vloeibare methanol, geschikt als brandstof voor onder meer zeescheepvaart en luchtvaart.
Shell sluit fabriek in Rotterdam en opent fabriek in Moerdijk
De hoop is dat deze technoligie nooit toegestaan zal worden. Shell heeft ondanks miljarden euro’s subsidies onlangs besloten om haar energie slurpende “chemische recycling” fabriek in Rotterdam te sluiten zoals men onlangs kon lezen in Havennieuws zie subsidiefraude van shell of toch niet. Wel heeft Shell in 2024 een soortgelijke fabriek in Moerdijk geopend alleen laat Shell nu het meest energy intensieve proces het winnen van de pyrolyseolie nu aan andere over. Met de nieuwe fabriek in Moerdijk kan Shell de olie zuiveren, waarna het gebruikt kan worden in de kraker om er nieuwe basischemicaliën voor plastic te produceren.
