Den Haag – De Christen-Democratisch Appèl partij heeft van de week ook haar conceptverkiezingsprogramma openbaar gemaakt. Hierbij alvast een korte analyse gemaakt
662 woorden, 4 minuten
Havens
We beginnen traditiegetrouw met het woord HAVEN*. Het komt 10 keer voor in hun verkiezingsprogramma. Hierbij een overzicht:
- 4x ‘haven’. Een keer Haven ivm met een Ten-T corridor. Ik ben blij dat een partij zich daar hard voor maakt. Ook regio, kleinere havens wordt in dit verkiezingsprogramma kort genoemd. Verder wil men de Chinese en Amerikaanse hegemonie doorbreken door minder afhankelijk van hen te zijn wanneer het gaat om kritieke infrastructuur zoals havens, energie en communicatie. Qua Energie zijn wij dat overigens niet. Zo halen wij fossiele brandstof uit Opec landen. LNG komt wel veel uit America. Alternatief is Rusland. Communicatie is natuurlijk wel echt een ding. Veel of bijna alle communicatiesoftware is Amerikaans en hardware Chinees.
- 1x ‘haven’ als veilige plek voor mensen die in Nederland een beroep doen op onze gastvrijheid
- 4x ‘handhaven’
- 1x ’thuishaven’
Transport
De transportsector komt er bekaaid van af. Het woord TRANSPORT* wordt 1x genoemd en dan alleen omdat het met makelaardij, advocatuur, notariaat en festivalorganisaties een risicovolle sector is. Waarbij men deze sector met bewustwordingscampagnes wil oproepen om niet weg te kijken en nee te zeggen tegen drugs.
Logistiek
LOGISTIEK wordt 3x genoemd. Een keer om met grensoverschrijdende logistiek Europese subsidies te trekken. 1x ivm Ten-T waterstof- en batterijtrucks corridors en 1x ivm het streven om de binnenvaart te versterken en daarmee komen wij gelijk op het volgende punt.
Vaart
Het begrip *VAART* 14x genoemd. 10x als welvaart, 3x als luchtvaart en 1x als binnenvaart. De CDA vindt duurzaam vervoer over water belangrijk en daarom wil men investeren in betrouwbare vaarwegen, sluizen en bruggen. Men gaat zelfs zo ver dat men vervoer over water centraal wil stellen in logistieke verduurzamingsplannen.
Spoor
Het vervoer van goederen over SPOOR* komt er ook bij de CDA bekaaid vanaf. Alhoewel men wel vaststelt dat veel bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en spoorwegen aan het einde van hun technische levensduur zijn en vinden het dan ook belangrijk dat deze infrastructurele werken goed onderhouden en /of versneld vervangen of gerenoveerd moeten worden om Nederland in beweging te houden. Wel schrijft het CDA dat multimodaal goederenvervoer voorrang moet krijgen en dat het CDA de lange termijnvisie wil verrijken. Wat zij daar precies mee bedoelen wordt niet duidelijk.
Vakbonden
VAKBONDEN komt 2x voor. Zo willen zij dat veel kleine (schijn)vakbonden gaan fuseren, danwel opgeheven worden. Zo wil zij het liefst met werkgevers en vakbonden CAO afspraken maken voor honderdduizenden ipv tienduizenden werknemers. Zo onderschijnt Havenbanen.nl alleen al 38 verschillende vakbonden zie www.havenbanen.nl/vakbonden/. Wikipedia onderschijnt maar liefst 92 vakbonden zie nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vakbonden_in_Nederland.
Werknemers vs Werkgevers
De CDA lijkt momenteel meer een werkgeverspartij te zijn. Zo woorden WERKNEMER(S)* maar 10x en WERKGEVER(S)* maar liefst 36x keer genoemd. Dit is behoorlijk uit balans. Zo ook hun aanpak van schijnzelfstandigheid want men wil samen met werkgevers en vakbonden, werknemers meer zekerheid geven maar daarbij WEL het werkgeverschap aantrekkelijk houden. Dat gaat natuurlijk niet samen. Het is of het een of het ander. Nu is het meer halfvol/halfleeg.
Overigens beklaagd het CDA zich over veel werkgevers en opdrachtgevers maar als te vaak goedkope
arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie naar Nederland halen voor puur gewin, terwijl de samenleving daar de lasten van draagt en de arbeidsmigrant daar risico door loopt.
Moet Moeten
Tenslotte hoeft van het CDA niet heel erg veel en dat voelt prettig aan. Zo komt het woord MOET 82x en MOETEN 75x voor in de tekst. Geen enkele andere partij in Nederland geeft haar kiezers zoveel ruimte. De laatste keer dat ik het aantal Moet Moeten telde, was in 2002. Zie dit artikel in de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/voorpagina/er-moet-veel-volgens-het-regeerakkoord~bd94578e/
De komende dagen gaan wij het hele programma lezen maar vooralsnog worden bedrijven werkzaam in de Haven bij het CDA het meest gehoord. Eind september na vaststelling van het definitieve verkiezingsprogramma, komen wij met een aanbeveling. Dan hebben wij ook de andere programma’s gelezen.