Walstroom op het Noordereiland in Rotterdam. Foto Havenbedrijf Rotterdam / Ries van Wendel de JoodeWalstroom op het Noordereiland in Rotterdam. Foto Havenbedrijf Rotterdam / Ries van Wendel de Joode

Rotterdam – Havenwethouder Robert Simons bezocht afgelopen week J.A. Balck, Matrans Rotterdam Terminal, Broekman Project Services en VT Group om hen elk een “check” van gemiddeld bijna 500.000 euro te geven voor aanleg van walstroom op hun kades.

500 woorden, 3 minuten

Met deze subsidies van in totaal bijna 2 miljoen euro kunnen die bedrijven met financiële steun van de gemeente Rotterdam walstroomvoorzieningen aanleggen. Deze bedrijven hadden dat anders nooit gedaan. Dankzij de financiële steun van de gemeente kunnen afgemeerde schepen schone elektriciteit van de kade gebruiken in plaats van hun dieselgeneratoren. Dit zorgt voor schonere lucht en minder geluidsoverlast.

Wethouder Simons:
“Ik heb veel respect voor deze bedrijven. Ze tonen lef en zetten gewoon de stap – want walstroom is vooral een kwestie van doen. Met hun investering, en met een steuntje in de rug van de gemeente, zetten we samen een concrete stap richting een schonere, stillere en toekomstbestendige haven.”

Walstroomstrategie

De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf hebben als doel om de komende jaren zoveel mogelijk schepen aan de walstroom te leggen. Op dit moment zijn al drie walstroominstallaties op de rechteroever en vier walstroominstallaties op de linkeroever actief. Het gaat hier om de ligplaatsen van Heerema, Stena Line, Boskalis, DFDS, Royal Roos, Rotterdam Shortsea Terminals en de Cruise Port Rotterdam op walstroom worden aangesloten. De toegekende subsidies vormen een impuls om deze ambitie te realiseren. Binnenkort presenteert de gemeente bovendien een aangepaste walstroomstrategie voor de komende jaren.

Walstroom uit batterij-containers

In Rotterdam is ook het bedrijf Zero Emission Services, bekend van de elektrisch binnenvaartschepen., actief met de batterij-container. Deze batterij-containers, ook wel ZESpacks genoemd, worden opgeladen bij speciale laadstations die zijn ontwikkeld voor het binnenvaartschip de Alphenaar, het eerste schip dat gebruik maakt van deze containers. Deze laadstations zijn voorzien van een open access netwerk en kunnen ook gebruikt worden voor het laden van andere elektrische voertuigen, zoals vrachtwagens en bussen. Het eerste laadstation bevindt zich op de Heineken containerterminal van CCT in Alphen aan den Rijn. Er zijn plannen voor meer laadstations zoals in Alblasserdam (BCTN terminal), Moerdijk en de Prins Johan Frisohaven in Rotterdam.

Gratis stoom

De vraag is alleen of schippers er gebruik van gaan maken. Volgens Omroep Gelderland is in de vorig jaar geopende overnachtingshaven Spijk/Lobith bij de Duits-Nederlandse grens het gebruik van walstroom verplicht. Het is bovendien gratis. Tóch maken schippers daar meestal geen gebruik van. In plaats daarvan laten schippers hun eigen aggregaten draaien, en die lopen op diesel.

Waarom maakt men er geen gebruik van

Veel schippers maken geen gebruik van walstroom en dit zijn de belangrijkste redenen:
– de kabel is te zwaar en vaak te kort
– ’s avonds/’s nacht in het donker is het gevaarlijk en tijdrovend om aan te sluiten
– een schipper blijft te kort op de ligplaats om er echt financieel voordeel aan te hebben
– schepen hebben grote accu’s die tijdens het varen worden opgeladen en daarmee gratis stroom
– het gebruik van rode diesel is goedkoper
– hier wonen toch geen mensen in de buurt
– er wordt niet op gehandhaafd