
Rotterdam – De Havennieuws Flaring Monitor is de enige en onafhankelijke affakel monitor in de Benelux. Dankzij onze Flaring Monitor in Belgie en Nederland worden alle affakkel incidenten in Nederlnad en Belgie verzameld en aan de hand van deze gegevens kunnen wij zien of Nederland en Belgie de licht en luchtverontreiniging in 2030 naar nul kan brengen. Affakkeld gaat gepaard met veel licht-, stank- geluid- en stofoverlast. Het stof kan bestaan uit miniscule chemische roetdeeltjes en druppeltjes die schade brengen aan mensen en dieren, flora en fauna.
WAARSCHUWING
Wij bevelen menen aanniet te wonen in een omtrek van 2 km rondom een fabriek. Kinderen, huisdieren en hobbydieren raden wij aan niet lnager dan 60 minuten per dag buiten te verblijven op minder dan 1 km en wij raden mensen af om groente of fruit binnen 0.5 km van een locactie te eten vanwege erg hoog risico op besmetting.
2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | wetgeving
Nederland
Belgie
https://www.omgeving.vlaanderen.be/nl/affakkelen-van-restgassen-uit-mobiele-tanks-vlarem
Q&A Fakkelen
Wat doen bedrijven om dit te voorkomen.
Telkens er ongeplande fakkelactiviteiten plaatsvinden, voeren de bedrijven een onderzoek naar de basis oorzaak en worden waar mogelijk acties gedefinieerd om gelijkaardige incidenten in de toekomst te vermijden. Er wordt bij dit onderzoek ook steeds voortdurend gezocht naar manieren om de stop-start procedures zo kort mogelijk te houden, teneinde in de toekomst de af te fakkelen volumes zoveel als mogelijk terug te dringen.
Waarom wordt er afgefakkeld
Affakkelen zorgt er voor dat bedrijven op een goedkope manier hun overbodige afvalgassen in de natuur (lucht) kunnen dumpen.
Wat voor fakkels bestaan er?
De “fakkelinstallatie” is een schoorsteen die ontworpen is om gassen te verbranden. Je hebt ze in allerlei mate en doorsnedes. Je het kleine, mobiele schoorstenen van een meter hoog tot grote, vaste fakkels tot honderden meters hoog.
Welke vormen van affakkelen bestaan er?
Er zijn drie vormen van affakkelen:
– Onderhoud of inspecties: afvalgassen wordt gecontroleerd afgefakkeld als een fabriek stilgelegd moet worden voor onderhoud of inspecties. Na afloop wordt er bij het opstarten vaak ook afgefakkeld.
– Voortdurend: meestal worden afvalgassen voortdurend afgefakkeld als onderdeel van een productieproces
– Incident: soms wordt er ook afgefakkeld omdat er iets fout gaat / een storing voordoet (iets breekt af, een verkeerd proces wordt gestart, een buis raak verstopt, etc) waardoor een fout automastisch of door menselijk ingrijpen wordt hersteld door de afvalgassen via de fakkel op grote hoogte te laten verbranden. Indien dit niet zou gebeuren, ontstaat er explosiegevaar.
Welke gassen worden verbrand via de fakkel?
In veel gevallen gaat het om voor mensen, dieren en planten uiterst gevaarlijke gassen. Onschuldige gassen hoeft men niet te verbranden. Ook worden er vaak brandstoffen verbrandt zoals ethaan, methaan, butaan, propaan of koolwaterstoffen zoals ethyleen en propyleen.
Waarom ziet men soms tijdens het fakkelen een zwarte rookpluim?
Tijdens de verbranding wordt stoom toegevoegd om roetvorming te voorkomen. Bij een goede menging van stoom en gas zal de vlam rookloos branden. Als dit verkeerd gaat, kunnen wij de lozing waarnemen, dan ontstaat er namelijke een zwarte rookpluim omdat de afvalgassen onvolledig verbrand worden.
Bestaan er alternatieven voor het fakkelen?
Er zijn tientallen alternatieven om afvalstoffen op te vangen. Het affakkelen is de slechste maar vanwege de lage prijs helaas de meest gebruikte methode. Met andere woorden, de techniek is beschikbaar, maar zolang bedrijven geen torenhoge boetes krijgen zullen zij ongestraft de afvalgassen blijven verbranden.
Welk zijn de gevolgen van fakkelen voor de omgeving?
De fakkelschoorstenen zijn vaak opzettelijk hoog om de neerslag: roet, stof, vloeistofdeeltjes over een zo’n groot mogelijk gebied te verspreiden. Hoe hoger de schoorsteen hoe langer het duurt voordat de afvalgassen in woonwijken, weilanden, etc neerslaat. Vroeger waren de schoorstenen laag en werden alleen bedrijven en huishoudens in de directe omgeving getroffen nu worden huishoudens in kilometers rondom zo’n fakkelschoorsteen getroffen maar vanwege de hoogte slaat de neerslag minder geconcentreerd neer een ander voordeel is dat door de hoogte de neerslag kan afkoelen waardoor het minder snel kleding, huid of planten beschadigd. Door de grote hoogte is verder de kans op beschadiging geverfde objecten zoals auto’s, huizen maar ook bitumen of rietendaken etc, kleiner.
Verbranding
Ook bij een “schone” volledig verbranding komen er vaak vieze geuren en giftige bestanddelen vrij zoals metalen of gehalogeneerde verbindingen zoals chloor, ammoniak of broom vrij. Door de vieze geuren kunnen mensen onwel raken.
Geluidsoverlast
Door stoom toe te voegen aan de verbranding ontstaat er vaak geluidsoverlast is vooral te wijten aan de wervelingen van de toegevoegde stoom. Hoe meer stoom er wordt toegevoegd des te minder geluid doch meer roetvorming. Bij het fakkelen wordt dan ook steeds de meest optimale combinatie toegepast. De laatste jaren werden diverse fakkels uitgerust met geluidsarmere fakkeltips.
Worden de immissies van het fakkelen gemeten?
In België en Nederland gelden er Europese immissienormen, deze normen worden gemeten op grondhoogte en ter hoogte van de woonkernen voor de bescherming van de bevolking.
Wat doen bedrijven om de overlast te verminderen?
Voor de buurtbewoners is de belangrijkste hinder het geluid, de geur, het licht en de neerslag. De meeste bedrijven doen daar niks aan. Al proberen zij vaak wel het geluid van de fakkel zo laag mogelijk te houden. Hoe lager het geluid echter, hoe hoger het aantal roetdeeltjes veelal.
Verbeteren
Bedrijven streven ernaar om alleen bij stop- en startoperaties van bepaalde producties te fakkelen. Toch wordt er steeds vaker onnodig gefakkeld omdat er storingen plaatsvinden. Storingen ontstaan vaak door achterstallig onderhoud. Bedrijven zijn na elke storing verplicht een onderzoek te doen naar de oorzaak en vaak is het antwoord “achterstallig onderhoud”.